Highcon löser förpackningsproblem

PUBLICERAD: 4 maj 2012
UPPDATERAD: 4 maj

Hittills har det bara funnits två sätt att stansa kartong på. Antingen gör man en komplicerad stansform som skärs ut i trä och förses med skärelement, eller så skär man ark för ark med ett automatiskt skärbord. Det här är en bra lösning när man pratar större upplagor, för skärbordet gör att man relativt snabbt kan producera några stycken testförpackningar och sedan kan man med stansformen producera tusentals ark i timmen när det blir dags för produktion.

Men om hela upplagan nu bara är några hundra eller några tusen exemplar. Vad gör man då? Det är ett problem som hittills varit olöst men där det nya israeliska företaget Highcon har en lösning. Deras maskin består av två enheter som sitter efter varandra i en arbetsgång. Den första enheten bigar och den andra enheten skär. Bigformen produceras genom att ett plastark sätts in i maskinen. Detta förses sedan med ett par millimeter höga polymersträngar, vilka sprutas ut med något som påminner om en limpistol. Var de ska placeras, styrs från samma mjukvara som skapat förpackningen.

Därmed är alla bigarna på plats. Nu matas arket in i maskinen och bigas via rullen med polymersträngarna. Därefter fortsätter arket och exponeras med tre lasrar, vilka skär ut förpackningen. Ut kommer ett färdigstansat och bigat ark.

Intagningstiden är ungefär 15 minuter. Beroende på hur komplex laserskärningen sedan är, så produceras mellan 1000 och 1500 ark i format B1 per timme. Antalet B2-ark per timme blir det dubbla. Stansformen håller för maximalt 10 000 ark, sedan krävs en ny.

De två personer som står bakom Highcon kommer båda från HP Indigo, där de såg att prepress och tryck var digitaliserat, medan efterbehandling fortfarande var mekaniskt. De började utvecklingen för 2,5 år sedan och har arbetat med många underleverantörer. Lasersystemet produceras av ett företag som är expert på det. Samma sak med papperstransporten. Men intelligensen i systemet och kopplingen mellan bigformarna och lasrarna – den är en helt egen utveckling.

 

Läs vidare

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.
DSC_4436

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Johnnys kopiering köper broschyrhäft från Plockmatic

Maskinen har redan gett nya kunder för tryckeriet i Lidköping.
Johnnys1

Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Antalis tar fram en grön låda för att inspirera till hållbara materialval.
switchgreen-news-banner

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922