Kompromisslöst från Komfi

PUBLICERAD: 9 maj 2012
UPPDATERAD: 9 maj
Bo Heiwe hos Komfis distributör Neopost.

Komfi är en tjeckisk maskinutvecklare med tjugo år på nacken. Femtio procent av företagets verksamhet består av att utveckla skräddarsydda produktionsmaskiner, bland annat ligger man bakom utrustning som tillverkar vindrutertorkare till Volvos personbilar. Jan Slovák, försäljningschef på den grafiska sidan av maskintillverkningen, är stolt över kompetensen.

– Vi har ett designteam med ingenjörer som både är envisa och extremt kreativa, säger Jan Slovák. Det gör att de hela tiden anstränger sig extremt mycket för att hitta de smartaste lösningarna och att de ibland vägrar att kompromissa.

På den grafiska sidan har man två lösningar, en spot UV-lösning och en lamineringslösning. Det finns tre olika lamineringslösningar, beroende på behov. Alla tre har dock samma funktionalitet. Dessa är Amiga 52 (B2-format), Amiga 36 (B3-format) och Delta. I de senaste versionerna som visades på mässan har det egensinniga designteamet fått uppgradera lamineringsmaskinerna med en rad nya smarta funktioner. Det menar Bo Heiwe på Neopost, som säljer Komfis grafiska utbud i Norden.

Bland dessa nya funktioner är ett nytt matningssystem som ska eliminera repor och tryckmärken på tryckkänsliga material. En ny mottrycksvals har fått teflonbeläggning som gör att färgrester inte riskerar att hamna på nästföljande ark då man tryckt duplex. En annan funktion är en pausknapp. Det smarta med denna pausknapp är att den ser till att maskinen stoppas i ett läge mellan två ark. Vanligtvis hamnar det ark som ska lamineras mitt i valsen, vilket gör att arket får märken och måste kasseras. Bra att ha när man fyller på i iläggaren.

Den fjärde funktionen heter Negative overlap och medger laminering av substrat upp till 600 gram. I vanliga fall kör man överlappning av ark som ska lamineras. Detta eftersom man vill undvika att laminatet ska kladda ner valsen. Men med tjocka substrat bildas det ett ”trappsteg” när man överlappar arken. Det har Komfi löst genom att man kan ställa in överlappet via kontrollpanelen.

På lacksidan har Komfi två maskiner. Fullmatic 36 UV är en lackmaskin för arkformat upp till 36 x 72 centimeter med 20 meter per minut som max matningshastighet. Fullmatic finns även i 52 x 74 cm samt 76 x 112 cm arkformat med stapeliläggare och stapelavläggare.

Spotmatic 76 är en UV- digital lackmaskin för partiellackning med exakt registrering av arken, lämpad för digitala tryck där registreringen inte är exakt. Max arkformat är 76 x 102 cm. Denna kan utrustas med stapeliläggare och -avläggare med ramp för lastpall.

Läs vidare

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Färger för screen-, digital- och tampotryck

Färgtillverkaren Marabu lyfter fram några av sina produkter för screen-, digital- och tampotryck på Drupa.
marabu2

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV kollage

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)