Nytt flaggskepp hos Konica Minolta

PUBLICERAD: 10 maj 2012
UPPDATERAD: 10 maj

Hos Ricoh har Infoprint-rullmaskinerna nu integrerats i montern, så att här finns både höghastighets inkjet och arbetshästarna 751 och 901 för den som vill köra toner på ark i en stabil maskin med ett bra pris. Konstigt nog visas dock inga nyheter till någon av dessa maskiner, som utgör ryggraden i företaget.

Ricoh har sponsrat en undersökning som tidskriften The Economist har gjort för att ta reda på hur chefer i kunskapsföretag ser på sin situation. Det var rätt dramatiska siffror som kom fram i den. 37 procent trodde inte att deras företag skulle klara att hänga med i utvecklingen. 60 procent trodde att marknaden kommer att se väsentligt annorlunda ut 2020 jämfört med i dag. Och 33 procent tror att deras företag kommer att försvinna.

Om du besöker Ricohs monter, så prata gärna med Graham Moore om deras arbete med Clickable Paper. Graham har till uppdrag att hitta sätt som ökar kundernas intjäning. På montern visas en app där telefonen läggs mot exempelvis en bild i en tidningsannons och då spelas något interaktivt upp på en smart telefon. En liknande lösning visas för övrigt hos Heidelberg.

Storformatskrivare

Ricoh Pro L4000 är en storformatskrivare som företaget nu visar som prototyp och som kan användas all-round – alltså både för inom- och utomhusmaterial. Sju färger har den – fyrfärg samt light magenta, light cyan och täckvitt. Tre droppstorlekar, där den minsta är på fyra picoliter, gör att 18 kvm produceras i timmen. Bläcket är vattenbaserat latexbläck, vilket gör att jag både slipper utsugning och har ett stort materialval. Två bredder kommer den i – 137 och 162 cm.

Konica Minolta satsar på produktion

Av någon obegriplig anledning så har Xerox tillåtits att bygga en stor mur i änden av sin monter, så att det ser ut som om hallen tar slut där. Det gör den absolut inte, utan bakom ligger Konica Minolta, som är den av printerleverantörerna som kommer till Drupa med flest nyheter i bagaget. Så det finns all anledning att leta sig fram till dem.

Mr Matsuzaki, som är världschef för Konica Minolta, hade kommit till Europa för presskonferensen på Drupa. Jag har varit i branschen i 20 år och har aldrig sett honom tidigare – det berättar vilken vikt Konica Minolta nu lägger vid Production Printing.

– 2010 omsatte vi 820 miljoner euro inom production printing. Nästa år ska den siffran vara uppe i 1400 miljoner euro och ytterligare tre år senare ska den vara 2800 miljoner euro. Positioneringen inom Production printing är, tillsammans med förvandlingen till ett globalt företag det som är viktigast för oss just nu.

– Vi ska växa genom att flytta över svartvita volymer till färg, genom att skapa unika produkter och genom att ta volymer från offset, menade Mr Matsuzaki.

Nytt flaggskepp

Företaget visar ett nytt flaggskepp – Bizhub Press C1100. Det är en ny serie, vilket visas av den första ettan. De tre följande siffrorna anger antalet sidor per minut – i det här fallet 100 färgsidor. C berättar att det är färg.

C1100 kan trycka i enlighet med offsetstandarden ISO 12647, precis som sitt mindre syskon C8000, som fortsätter säljas. Maskinen har en ny toner, som klarar en lägre smältpunkt. 20 grader lägre temperatur krävs.

– Det gör att det nu bara behövs en värmeenhet i maskinen, mot tidigare två. Ändå kan vi hoppa mellan 300 gram och 100 gram papper utan att sänka hastigheten. Allt kommer ut med 100 sidor i minuten, säger Olof Lorenz på Konica Minolta.

– Vi har en helt ny egenutvecklad efterbehandlare också. Vi klamrar produkten som vanligt och sedan drar vi den ut åt vänster i arkets färdriktning. Där passerar det en enhet som skär arket på båda långsidorna, innan det falsas. Efter falsas får det en fyrkantrygg och skärning i framkant.

Maskinen är ännu inte prissatt men den kommer att ligga ungefär 20 procent över C8000 – vilken varit mycket aggressivt prissatt.

Läs vidare

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Färger för screen-, digital- och tampotryck

Färgtillverkaren Marabu lyfter fram några av sina produkter för screen-, digital- och tampotryck på Drupa.
marabu2

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV kollage

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)