Fredrik Fastlund blev i slutet av augusti vd för TMG Sthlm. Tryckeriet är en del av koncernen Taberg Media Group och omsatte förra året 97 miljoner.
Enligt Fredrik Fastlund är den stora utmaningen för dagens tryckerier att kunna mer än att trycka.
– Vår nya digitala värld har skapat nya format, nya läsvanor och nya distributionsformer av kommunikationsmaterial, säger Fredrik Fastlund.Dagens tryckerier måste vara en helhetsleverantör i ordets rätta bemärkelse. Inte bara av offset- och digitaltryck av allt från visitkort till jättevepor, utan samtidigt utgöra en professionell samtalspartner i skapandet av optimala systemlösningar, distribution, portobesparingar, affärsutveckling.
TMG Sthlm har dock inga planer på att överge produktionen av mer eller mindre exklusiva trycksaker och böcker.
– Nej, de hårt förvärvade kunskaperna vill man ju inte skall försvinna ur huset, säger Fredrik Fastlund. Det handlar snarare om vad vi är utöver ett tryckeri. Ju fler färdigheter vi kan erbjuda – med bibehållen kvalitet, miljöhänsyn och precision – desto attraktivare blir vi. Allt fler uppdragsgivare vill hålla nere antalet leverantörer i syfte att spara tid och pengar.