Kodak stakar ut framtiden

Den gamla filmjätten Kodak har nu strategin klar. Det blir fortsatt fokus på civilgrafiska sidan, förpackningar och funktionell print. Samtidigt säljer man av två stora områden.

När strategin läggs fram är det affärsområdena Personalized Imaging och Document Imaging som får stryka på foten. Inom dessa område finns bland annat Kodaks bildkiosker samt scannrar och programvara för bildfångst.

– Vi omvandlar Kodak, säger Antonio Perez, vd, Kodak. Vi fortsätter att balansera företaget mot civiltryck, förpackningar och funktionell print – det är här som vi har de bredaste lösningarna. Inom dessa områden ser vi en långsiktig tillväxt och de är kärnan till Kodaks framtid.

Nu hoppas företaget att försäljningen av dessa två områden ska blir klar under första halvan 2013. Kombinerat med försäljningen av flera patent, som vi tidigare skrivit om, förväntar man sig att få in ett antal miljarder dollar.

 

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafiska Företagen tar strid med reformpaket

Grafiska Företagen, Citymail och 21 Grams som ingår i initiativet Arena för framtidens distribution fortsätter med svidande kritik mot statliga Postnord som de menar utnyttjar sin dominerande ställning och motarbetar en sund konkurrens. Fem politiska reformförslag har lagts fram för att begränsa Postnords ställning på produktions- och distributionsmarknaden.

Publicerat av: