Kodak stakar ut framtiden

PUBLICERAD: 28 augusti 2012
UPPDATERAD: 14 november

Den gamla filmjätten Kodak har nu strategin klar. Det blir fortsatt fokus på civilgrafiska sidan, förpackningar och funktionell print. Samtidigt säljer man av två stora områden.

När strategin läggs fram är det affärsområdena Personalized Imaging och Document Imaging som får stryka på foten. Inom dessa område finns bland annat Kodaks bildkiosker samt scannrar och programvara för bildfångst.

– Vi omvandlar Kodak, säger Antonio Perez, vd, Kodak. Vi fortsätter att balansera företaget mot civiltryck, förpackningar och funktionell print – det är här som vi har de bredaste lösningarna. Inom dessa områden ser vi en långsiktig tillväxt och de är kärnan till Kodaks framtid.

Nu hoppas företaget att försäljningen av dessa två områden ska blir klar under första halvan 2013. Kombinerat med försäljningen av flera patent, som vi tidigare skrivit om, förväntar man sig att få in ett antal miljarder dollar.

 

 

Läs vidare

Dataline vill växa i Norden

Under Sign&Print Scandinavia gick Dataline ut med nyheten att företaget förvärvat finska mjukvaran Arkki ERP. Det firades i montern under mässans sista dag.
Dataline

Papyrus visade upp wrappingfolier och ny canvas av plast från haven

Papyrus som riktar sig till hela den grafiska branschen visade bland annat upp sina wrappingfolier  som tagits fram efter intervjuer med användare. De visade också en canvas av återvunnen plast från haven.
F4725B8D-C27F-464C-A8DD-2F9F1652B6E6

Sign&Print-mässan har öppnat

2023 års upplaga av Sign&Print Scandinavia har nu slagit upp portarna. Under tre späckade mässdagar bjuds det på ett pärlband av produktlanseringar, intresseväckande seminarier och dessutom ska Sveriges bästa wrappare koras.
Fasad+flaggor2_S&P2023

"Roligt att få höra hur det går för våra medlemmar"

Fespa Swedens ordförande tycker att Sign & Print Scandinavia är ett sätt att både träffa medlemmar – och potentiella nya sådana. Föreningen framhåller också de personliga mötena som viktiga för att sprida kunskaper mellan branschkollegor.
Johan-Höckert-Fespa

Senaste nytt

Color Systems såg ny kundgrupp

Color System har satt tänderna i en ny kundgrupp med UV-storformatsskrivaren från Epson. – Det är jätteroligt, säger Magnus Edfeldt, säljs och marknadsansvarig. Återförsäljaren från Vällingby visade också flera maskiner för Direct to film.
DSC_4386

Print Supplies hoppas på succé i grannlandet

Live-wrapping och flera produktnyheter stod i rampljuset i Print Supplies monter. Den norska fullserviceleverantören gör i och med sin medverkan på Sign&Print Scandinavia entré på den svenska marknaden.
Print Supplies

Dataline vill växa i Norden

Under Sign&Print Scandinavia gick Dataline ut med nyheten att företaget förvärvat finska mjukvaran Arkki ERP. Det firades i montern under mässans sista dag.
Dataline

Världspremiär för ny tonermaskin

Den flögs in från Japan fredagen innan mässan och visades för första gången publikt när Sign&Print Scandinavia öppnade under tisdagen. Nya Ricoh Pro C7500 som ska ge kommersiella tryckerier fler kreativa användningsområden.
Ricoh8