Reklammarknaden backar andra kvartalet

PUBLICERAD: 5 september 2012
UPPDATERAD: 5 september
Madeleine Thor, vd, IRM.

Reklammarknaden omsatte drygt 8,3 miljarder kronor under det andra kvartalet 2012, det är ett tapp på nära 2 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. Det är främst de tryckta mediernas negativa utveckling som påverkar hela marknaden.

Dagspressen, som är det största reklammediet, tappade 12 procent av sina annonsintäkter under det andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Detta trots att dagspressens annonsbilagor ökat under kvartalet med drygt 6 procent.

Den mobila marknadsföringen utvecklades fortsatt mycket starkt. För första gången uppgår försäljningen under ett enskilt kvartal till över 100 miljoner kronor. Tillväxten för mediet blev hela 176 procent jämfört med kvartal 2 2011.

Internet fortsätter också att växa, tillväxten under det andra kvartalet blev 12,4 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Inom kategorin är det webb-tv som har allra bästa utvecklingen, med en ökningstakt i investeringarna om 49 procent för det andra kvartalet 2012 jämfört med motsvarande period 2011.

När det gäller utvecklingen för annonsmarknaden framöver kommenterar IRM den enligt följande:

– Det är ett avvikande kvartal, säger Madeleine Thor, IRMs vd Vi tror att resten av året kommer att visa på en försiktig tillväxt. Trots osäkerhet i världsekonomin visar den svenska ekonomin på en stabil utveckling, och det är positivt för reklamköp avslutar hon.

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.
PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.
Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.
Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 
eProdictivity 1

Senaste nytt

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper