Reklammarknaden backar andra kvartalet

PUBLICERAD: 5 september 2012
UPPDATERAD: 5 september
Madeleine Thor, vd, IRM.

Reklammarknaden omsatte drygt 8,3 miljarder kronor under det andra kvartalet 2012, det är ett tapp på nära 2 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. Det är främst de tryckta mediernas negativa utveckling som påverkar hela marknaden.

Dagspressen, som är det största reklammediet, tappade 12 procent av sina annonsintäkter under det andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Detta trots att dagspressens annonsbilagor ökat under kvartalet med drygt 6 procent.

Den mobila marknadsföringen utvecklades fortsatt mycket starkt. För första gången uppgår försäljningen under ett enskilt kvartal till över 100 miljoner kronor. Tillväxten för mediet blev hela 176 procent jämfört med kvartal 2 2011.

Internet fortsätter också att växa, tillväxten under det andra kvartalet blev 12,4 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Inom kategorin är det webb-tv som har allra bästa utvecklingen, med en ökningstakt i investeringarna om 49 procent för det andra kvartalet 2012 jämfört med motsvarande period 2011.

När det gäller utvecklingen för annonsmarknaden framöver kommenterar IRM den enligt följande:

– Det är ett avvikande kvartal, säger Madeleine Thor, IRMs vd Vi tror att resten av året kommer att visa på en försiktig tillväxt. Trots osäkerhet i världsekonomin visar den svenska ekonomin på en stabil utveckling, och det är positivt för reklamköp avslutar hon.

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

Original Tryckeri får ny ägare – "Branschen måste konsolideras"

Investmentbolaget Gerdins Invest förvärvar 60 procent av aktierna i Original Tryckeri Norrland och dotterbolaget Original Tryckeri Lycksele. Bolagen har tryckeriverksamhet i Umeå och Lycksele.
orginaltryckeri-

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa