Reklammarknaden omsatte drygt 8,3 miljarder kronor under det andra kvartalet 2012, det är ett tapp på nära 2 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. Det är främst de tryckta mediernas negativa utveckling som påverkar hela marknaden.
Dagspressen, som är det största reklammediet, tappade 12 procent av sina annonsintäkter under det andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Detta trots att dagspressens annonsbilagor ökat under kvartalet med drygt 6 procent.
Den mobila marknadsföringen utvecklades fortsatt mycket starkt. För första gången uppgår försäljningen under ett enskilt kvartal till över 100 miljoner kronor. Tillväxten för mediet blev hela 176 procent jämfört med kvartal 2 2011.
Internet fortsätter också att växa, tillväxten under det andra kvartalet blev 12,4 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Inom kategorin är det webb-tv som har allra bästa utvecklingen, med en ökningstakt i investeringarna om 49 procent för det andra kvartalet 2012 jämfört med motsvarande period 2011.
När det gäller utvecklingen för annonsmarknaden framöver kommenterar IRM den enligt följande:
– Det är ett avvikande kvartal, säger Madeleine Thor, IRMs vd Vi tror att resten av året kommer att visa på en försiktig tillväxt. Trots osäkerhet i världsekonomin visar den svenska ekonomin på en stabil utveckling, och det är positivt för reklamköp avslutar hon.