Reklammarknaden backar andra kvartalet

PUBLICERAD: 5 september 2012
UPPDATERAD: 5 september
Madeleine Thor, vd, IRM.

Reklammarknaden omsatte drygt 8,3 miljarder kronor under det andra kvartalet 2012, det är ett tapp på nära 2 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. Det är främst de tryckta mediernas negativa utveckling som påverkar hela marknaden.

Dagspressen, som är det största reklammediet, tappade 12 procent av sina annonsintäkter under det andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Detta trots att dagspressens annonsbilagor ökat under kvartalet med drygt 6 procent.

Den mobila marknadsföringen utvecklades fortsatt mycket starkt. För första gången uppgår försäljningen under ett enskilt kvartal till över 100 miljoner kronor. Tillväxten för mediet blev hela 176 procent jämfört med kvartal 2 2011.

Internet fortsätter också att växa, tillväxten under det andra kvartalet blev 12,4 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Inom kategorin är det webb-tv som har allra bästa utvecklingen, med en ökningstakt i investeringarna om 49 procent för det andra kvartalet 2012 jämfört med motsvarande period 2011.

När det gäller utvecklingen för annonsmarknaden framöver kommenterar IRM den enligt följande:

– Det är ett avvikande kvartal, säger Madeleine Thor, IRMs vd Vi tror att resten av året kommer att visa på en försiktig tillväxt. Trots osäkerhet i världsekonomin visar den svenska ekonomin på en stabil utveckling, och det är positivt för reklamköp avslutar hon.

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.

PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.

Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.

Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150