Storformatsbranschen alltmer storskalig

PUBLICERAD: 25 mars 2013
UPPDATERAD: 25 mars

De företag som arbetar med storformatsproduktion blir alltmer storskaliga. Det skriver Output Magazine i en genomgång av företagens strukturella utveckling.

Under de senaste femton åren har tillverkningen av storformatsprodukter fått en helt ny struktur i västvärlden. Före år 2000 dominerades marknaden av produktion i mindre företag, men i takt med att tillväxten för dessa produkter tog fart, klev också storskaliga koncerner in på arenan, framhåller Output Magazine i en genomgång av de strukturella förändringarna inom storformatsproduktion. Marknadsföring, investeringar, utveckling, forskning, service och support är faktorer som de allt större aktörerna haft större kapacitet att hantera framgångsrikt, och många mindre företag har blivit uppköpta. Företag som NUR och Vutek har till exempel fått HP och EFI som ägare, och Inca Digital togs över av Dainippon Screen. Idag har antalet enskilda företag minskat till antalet. De uppköp som varit framgångsrika i branschen har tenderat att vara de som låtit den befintliga företagskulturen i de uppköpta företagen leva vidare, skriver Output Magazine.

Läs vidare

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Agfa klättrar högre med nya Anapurnan

Ett betydande steg framåt när det gäller både hastighet och utskriftskvalitet. Så beskriver Agfa den nästa generationen av storformatshybriden Anapurna som visas under Fespa.
Anapurna-H3200 webb

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2