Neopost har tagit fram en lösning som ökar värdet på de visitkort som tryckeriet säljer och ger tryckerierna en ny möjlig intäkt. Det handlar om mjukvaran Neo iCard, som gör att tryckeriets kunder kan berätta mycket mer med sina visitkort.
– Med ett vanligt visitkort berättar du vem du är och hur man kommer i kontakt med dig. Med iCard berättar du väldigt mycket mer, säger Mats Svensson (på bild), som är ansvarig för affärsområdet New Business hos Neopost Sverige, där lösningen utvecklats.
Det Neopost gjort är att låta en unik hemsida kopplas till varje visitkort. När kundens kund scannar av visitkorten med en QR-kodsläsare får de – förutom den grundläggande informationen till sitt digitala visitkort – även tillgång till de unika informationssidor som visitkortets kod hänvisar till. Dessa sidor är levande och kan enkelt styras och ändras av exempelvis marknadschefen hos slutkunden, visitkortet blir en ny marknadsföringskanal.
– En mäklare kan till exempel länka till de bostäder som är till salu just nu. När nya objekt kommer upp, så plockas de gamla bort och QR-koden länkas till de nya objekten.
Börjar med några
Neopost visade iCard lösningen på Print-mässan i februari och fick där kontakt med flera intresserade tryckerier.
– Vi börjar nu med att fokusera på att få igång några tryckerier och deras kunder, säger Mats Svensson.
iCard består av en molnbaserad mjukvara med en speciell registreringssida för respektive tryckeri. Varje gång tryckeriet säljer in visitkort till en kund, erbjuder det samtidigt möjligheten att koppla personliga sidor till korten. Accepterar kunden erbjudandet, så lägger tryckeriet in en QR-kod och varje visitkortsinnehavare kan kopplas direkt till de websidor som är relevanta för denne.
Varje personlig hemsida innehåller koppling till:
– Personlig information
– Företagsinformation
– Koppling till företagets sociala medier
– Reklam för företaget
Lösningen anpassar sig själv, beroende på vilken typ av smarttelefon som scannar QR-koden.
– Är det en iPhone så ser det ut som en iPhone-app, är det en enhet med Android, så anpassar den sig till det. Det ser alltid snyggt ut.
Sociala medier
Marknadschefen är en person som Neopost tror att det kan vara speciellt klokt för tryckeriet att bearbeta. Det är en person som förstår värdet av att utöka visitkortet som informationsbärare.
– Tänk gärna också på kopplingen till sociala medier, säger Mats Svensson. En koppling kan t ex vara till Linkedin.