Öka värdet på visitkorten

PUBLICERAD: 6 maj 2013
UPPDATERAD: 6 maj

neopost_icard

Neopost har tagit fram en lösning som ökar värdet på de visitkort som tryckeriet säljer och ger tryckerierna en ny möjlig intäkt. Det handlar om mjukvaran Neo iCard, som gör att tryckeriets kunder kan berätta mycket mer med sina visitkort.

– Med ett vanligt visitkort berättar du vem du är och hur man kommer i kontakt med dig. Med iCard berättar du väldigt mycket mer, säger Mats Svensson (på bild), som är ansvarig för affärsområdet New Business hos Neopost Sverige, där lösningen utvecklats.

Det Neopost gjort är att låta en unik hemsida kopplas till varje visitkort. När kundens kund scannar av visitkorten med en QR-kodsläsare får de – förutom den grundläggande informationen till sitt digitala visitkort – även tillgång till de unika informationssidor som visitkortets kod hänvisar till. Dessa sidor är levande och kan enkelt styras och ändras av exempelvis marknadschefen hos slutkunden, visitkortet blir en ny marknadsföringskanal.

– En mäklare kan till exempel länka till de bostäder som är till salu just nu. När nya objekt kommer upp, så plockas de gamla bort och QR-koden länkas till de nya objekten.

Börjar med några
Neopost visade iCard lösningen på Print-mässan i februari och fick där kontakt med flera intresserade tryckerier.

– Vi börjar nu med att fokusera på att få igång några tryckerier och deras kunder, säger Mats Svensson.

iCard består av en molnbaserad mjukvara med en speciell registreringssida för respektive tryckeri. Varje gång tryckeriet säljer in visitkort till en kund, erbjuder det samtidigt möjligheten att koppla personliga sidor till korten. Accepterar kunden erbjudandet, så lägger tryckeriet in en QR-kod och varje visitkortsinnehavare kan kopplas direkt till de websidor som är relevanta för denne.

Varje personlig hemsida innehåller koppling till:

– Personlig information

– Företagsinformation

– Koppling till företagets sociala medier

– Reklam för företaget

Lösningen anpassar sig själv, beroende på vilken typ av smarttelefon som scannar QR-koden.

– Är det en iPhone så ser det ut som en iPhone-app, är det en enhet med Android, så anpassar den sig till det. Det ser alltid snyggt ut.

Sociala medier
Marknadschefen är en person som Neopost tror att det kan vara speciellt klokt för tryckeriet att bearbeta. Det är en person som förstår värdet av att utöka visitkortet som informationsbärare.

– Tänk gärna också på kopplingen till sociala medier, säger Mats Svensson. En koppling kan t ex vara till Linkedin.

Läs vidare

Johnnys kopiering köper broschyrhäft från Plockmatic

Maskinen har redan gett nya kunder för tryckeriet i Lidköping.
Johnnys1

Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Antalis tar fram en grön låda för att inspirera till hållbara materialval.
switchgreen-news-banner

Bok & Tryck satsar dubbelt på Ricoh

Bollnäsföretaget Bok & Tryck förnyar maskinparken med två nya digitalpressar från Ricoh. Möjligheten att trycka med en femte färg och på tjockare papper var viktiga faktorer i beslutet för tryckeriet som producerar mycket hängetiketter.
Bok Tryck 1

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Senaste nytt

Öppet hus: Color Systems premiärvisar ny DTF

Den 26 september har Color Systems öppet hus. De kommer bland annat visa upp en ny DTF-skrivare som de redan hunnit sälja flera stycken av och storformatsskrivare från flera olika varumärken.
FotoJet---2024-09-20T150250.087

Positiva tongångar på Sign Print & Pack-mässan

Den 18–19 september arrangerades mässan Sign Print & Pack i danska Odense. Det blev en succé på många sätt. Framför allt var det en mycket positiv stämning bland utställarna som generellt uttryckte att mässan levde upp till deras förväntningar och bjöd på många intressanta kundsamtal.
DK mässan

Vår nya tjänst Packindx ger dig koll på prisutveckling på material

Nu lanserar AGI Media en helt ny innovativ tjänst för att ge företag chans att hålla kolla på prisutvecklingen på material.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

iEcho köper tysk skärbordstillverkare

Den svenska återförsäljaren VBS ser positivt på affären som påverkar nordiska marknaden.
FotoJet---2024-09-20T103043.939