Medieinvesteringarna ner nära nio procent

PUBLICERAD: 14 maj 2013
UPPDATERAD: 14 maj

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, uppvisar även för april månad en fortsatt tillbakagång jämfört med samma månad föregående år. Medieinvesteringarna backade med drygt 4 procent i april jämfört med samma månad föregående år, att jämföra med en tillbakagång på nästan 9 procent hittills i år. Totalt förmedlades under april månad nästan 1,4 miljarder kronor.

Även om medieinvesteringarna fortsatte att backa i april månad så var minskningstakten långsammare än tidigare månader i år. Bidragande orsaker till detta var förbättrade siffror för mediekategorin TV samt att digitala medier fortsatte att uppvisa tillväxt. Totalt backar medieinvesteringarna med nästan 9 procent och mest backar printkategorierna med kvällspress i täten, nästan 30 procent ner i april jämfört med samma månad föregående år. Samtliga printkategorier uppvisar tvåsiffriga nedgångstal hittills i år.

chart

– April fortsätter som årets första månader med en bred nedgång. Men det finns ändå positiva tecken i statistiken, som att investeringarna inom TV trots en fortsatt nedgång i april med 5 procent ändå är klart bättre än tidigare månader. I maj månad förutspås det dessutom vara väldigt hög utförsäljningsgrad och det tyder på att det andra kvartalet kommer visa starkare siffror för TV. Fasningen av investeringar och att jämförelsetalen inte är lika tuffa under de kommande månaderna indikerar att maj och juni kommer visa på en bättre utveckling totalt sett, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

DR/annonsblad gör en svag månad och backar med 21 procent i april. En snabbare nedgångstakt än hittills i år som ackumulerat uppvisar en tillbakagång med drygt 15 procent. Även mediekategorin radio accelererar sin nedgång, ner 18 procent i april och 10 procent hittills i år. Mediekategorin bio uppvisar stor förändring i procent men det på relativt små volymer, upp 55 procent i april och 34 procent hittills i år.

– Kvälls- och landsortspress har det fortsatt väldigt tufft och även i april ser vi kraftiga nedgångar på uppemot 30 procent. Kvällpressen mötte ett väldigt starkt april från föregående år så de har tuffa jämförelsetal. Kvällspressen som i mångt och mycket drivs av evenemang har haft färre stora händelser att bygga på, men med hockey-VM och Eurovision Song Contest i maj förväntas en bättre kommande månad. Storstadpress klarar sig bättre under april och går tillbaka med endast 7 procent. Utomhusmedierna börjar få bättre fart under april med endast en blygsam tillbakagång, vilket också förbättrar deras position ackumulerat då de minskar mindre än marknaden totalt.  Digitala medier fortsätter väldigt starkt och det är primärt internet med displayvolymer som ökar med stora tal i april. Ackumulerat för året ökar mediekategorin internet med nästan 14 procent och sök med motsvarande 12 procent. Andelsmässigt är digitala medier uppe och nosar på 20 procent av de totala investeringarna vilket motsvarar en ökning i andelar på hela 4 procentenheter jämfört samma period 2012, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden.

(Källa: Sveriges Mediebyråer)

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke