Medieinvesteringarna ner nära nio procent

PUBLICERAD: 14 maj 2013
UPPDATERAD: 14 maj

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, uppvisar även för april månad en fortsatt tillbakagång jämfört med samma månad föregående år. Medieinvesteringarna backade med drygt 4 procent i april jämfört med samma månad föregående år, att jämföra med en tillbakagång på nästan 9 procent hittills i år. Totalt förmedlades under april månad nästan 1,4 miljarder kronor.

Även om medieinvesteringarna fortsatte att backa i april månad så var minskningstakten långsammare än tidigare månader i år. Bidragande orsaker till detta var förbättrade siffror för mediekategorin TV samt att digitala medier fortsatte att uppvisa tillväxt. Totalt backar medieinvesteringarna med nästan 9 procent och mest backar printkategorierna med kvällspress i täten, nästan 30 procent ner i april jämfört med samma månad föregående år. Samtliga printkategorier uppvisar tvåsiffriga nedgångstal hittills i år.

chart

– April fortsätter som årets första månader med en bred nedgång. Men det finns ändå positiva tecken i statistiken, som att investeringarna inom TV trots en fortsatt nedgång i april med 5 procent ändå är klart bättre än tidigare månader. I maj månad förutspås det dessutom vara väldigt hög utförsäljningsgrad och det tyder på att det andra kvartalet kommer visa starkare siffror för TV. Fasningen av investeringar och att jämförelsetalen inte är lika tuffa under de kommande månaderna indikerar att maj och juni kommer visa på en bättre utveckling totalt sett, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

DR/annonsblad gör en svag månad och backar med 21 procent i april. En snabbare nedgångstakt än hittills i år som ackumulerat uppvisar en tillbakagång med drygt 15 procent. Även mediekategorin radio accelererar sin nedgång, ner 18 procent i april och 10 procent hittills i år. Mediekategorin bio uppvisar stor förändring i procent men det på relativt små volymer, upp 55 procent i april och 34 procent hittills i år.

– Kvälls- och landsortspress har det fortsatt väldigt tufft och även i april ser vi kraftiga nedgångar på uppemot 30 procent. Kvällpressen mötte ett väldigt starkt april från föregående år så de har tuffa jämförelsetal. Kvällspressen som i mångt och mycket drivs av evenemang har haft färre stora händelser att bygga på, men med hockey-VM och Eurovision Song Contest i maj förväntas en bättre kommande månad. Storstadpress klarar sig bättre under april och går tillbaka med endast 7 procent. Utomhusmedierna börjar få bättre fart under april med endast en blygsam tillbakagång, vilket också förbättrar deras position ackumulerat då de minskar mindre än marknaden totalt.  Digitala medier fortsätter väldigt starkt och det är primärt internet med displayvolymer som ökar med stora tal i april. Ackumulerat för året ökar mediekategorin internet med nästan 14 procent och sök med motsvarande 12 procent. Andelsmässigt är digitala medier uppe och nosar på 20 procent av de totala investeringarna vilket motsvarar en ökning i andelar på hela 4 procentenheter jämfört samma period 2012, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden.

(Källa: Sveriges Mediebyråer)

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.

PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.

Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.

Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong