Medieinvesteringarna ner nära nio procent

PUBLICERAD: 14 maj 2013
UPPDATERAD: 14 maj

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, uppvisar även för april månad en fortsatt tillbakagång jämfört med samma månad föregående år. Medieinvesteringarna backade med drygt 4 procent i april jämfört med samma månad föregående år, att jämföra med en tillbakagång på nästan 9 procent hittills i år. Totalt förmedlades under april månad nästan 1,4 miljarder kronor.

Även om medieinvesteringarna fortsatte att backa i april månad så var minskningstakten långsammare än tidigare månader i år. Bidragande orsaker till detta var förbättrade siffror för mediekategorin TV samt att digitala medier fortsatte att uppvisa tillväxt. Totalt backar medieinvesteringarna med nästan 9 procent och mest backar printkategorierna med kvällspress i täten, nästan 30 procent ner i april jämfört med samma månad föregående år. Samtliga printkategorier uppvisar tvåsiffriga nedgångstal hittills i år.

chart

– April fortsätter som årets första månader med en bred nedgång. Men det finns ändå positiva tecken i statistiken, som att investeringarna inom TV trots en fortsatt nedgång i april med 5 procent ändå är klart bättre än tidigare månader. I maj månad förutspås det dessutom vara väldigt hög utförsäljningsgrad och det tyder på att det andra kvartalet kommer visa starkare siffror för TV. Fasningen av investeringar och att jämförelsetalen inte är lika tuffa under de kommande månaderna indikerar att maj och juni kommer visa på en bättre utveckling totalt sett, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

DR/annonsblad gör en svag månad och backar med 21 procent i april. En snabbare nedgångstakt än hittills i år som ackumulerat uppvisar en tillbakagång med drygt 15 procent. Även mediekategorin radio accelererar sin nedgång, ner 18 procent i april och 10 procent hittills i år. Mediekategorin bio uppvisar stor förändring i procent men det på relativt små volymer, upp 55 procent i april och 34 procent hittills i år.

– Kvälls- och landsortspress har det fortsatt väldigt tufft och även i april ser vi kraftiga nedgångar på uppemot 30 procent. Kvällpressen mötte ett väldigt starkt april från föregående år så de har tuffa jämförelsetal. Kvällspressen som i mångt och mycket drivs av evenemang har haft färre stora händelser att bygga på, men med hockey-VM och Eurovision Song Contest i maj förväntas en bättre kommande månad. Storstadpress klarar sig bättre under april och går tillbaka med endast 7 procent. Utomhusmedierna börjar få bättre fart under april med endast en blygsam tillbakagång, vilket också förbättrar deras position ackumulerat då de minskar mindre än marknaden totalt.  Digitala medier fortsätter väldigt starkt och det är primärt internet med displayvolymer som ökar med stora tal i april. Ackumulerat för året ökar mediekategorin internet med nästan 14 procent och sök med motsvarande 12 procent. Andelsmässigt är digitala medier uppe och nosar på 20 procent av de totala investeringarna vilket motsvarar en ökning i andelar på hela 4 procentenheter jämfört samma period 2012, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden.

(Källa: Sveriges Mediebyråer)

Senaste nytt

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.

PXL_20240530_121951472.MP
Kongsberg Ultimate: ”Det snabbaste skärbordet på marknaden”

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.

Primotek 1
”Solida lösningar som tål hög belastning”

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.

Marabu 4
Marabu går grönt med ny certifiering

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna