När Canon köpte Océ fick de både tillgång till en bredd och ett djup i förhållande till de produkter de redan hade. Det faktum att Canon fortsatt är lönsamt, till skillnad från flertalet japanska elektronikföretag, gör det möjligt för dem att genomföra strategiska förvärv.
Efter en lång process är nu Océ integrerat i Canon och från 1 juli finns bara en svensk vd för det integrerade bolaget. Den vd:n heter John Bjørkmann och det uppdrag han fått är att öka lönsamheten och ta nya marknadsandelar. Till sin hjälp kommer han att få god hjälp i form av ett utbildningspaket för de anställda och möjligheten att erbjuda ett bredare produkt- och tjänsteprogram till kunderna.
Ett drygt år efter det att bolagen flyttade till samma adress i Stockholm, har nu också vd blivit gemensam för bolagen. John Bjørkmann har hittills varit Nordenchef för Océ, men får nu ansvar även för Canon Sveriges program av kameror och skrivare i olika storlekar. Han säger:
– Canons Europachef Rokus van Iperen, gav mig för knappt ett år sedan i uppdrag att ansvara för integrationen mellan Canon och Océ i Sverige. Marknaden för hårdvara har varit tuff i några år och konkurrensen är stor. Men att öka marknadsandelarna är ett krav från honom.
Besluta om resurser
– Just nu går jag igenom var vi ska sätta in mer resurser och hur vi kan fördjupa samarbetet med våra businesscentra och våra partner.
– Jag har varit här sedan i höstas och vet att vi är på god väg. Förändringsarbetet har pågått i trekvarts år och jag ser konturerna av en vändning. Bertil Widmark, som varit vd för Canon och nu blir försäljningsdirektör i den nya organisationen, såg redan för ett halvår sedan att vi är på rätt väg och mitt jobb är nu att se till så att vi fortsätter på den vägen.
– Inom officesidan har vi relativt många säljare, men också hög personalomsättning.
Hellre än att utbilda nya, vill vi öka utbildningsinsatsen och höja profilen på våra befintliga medarbetare. Vi ska satsa stenhårt framåt och då måste vi se till att vi har rätt resurser och håller kvar nuvarande medarbetare.
– Utbildningen blir både med e-learning och i klassrum. När vi ska diskutera kundcase och hur man löser speciella problem, då är det viktigt att träffas. Mycket annat kan läras via e-learning. Det här sätter vi igång med redan nu i augusti.
Den som säger detta är civilekonomen och fyrbarnspappan John Bjørkmann, som är uppvuxen och utbildad i Oslo. Redan 1976 kom han till Sverige, då han startade på Océs huvudkontor i Göteborg. Han har sedan varit företaget troget på många olika poster. Bland annat har han jobbat på Océs huvudkontor i Venlo, Holland.
Organisationen
Canon Europa har 16 000 anställda. Cirka 400 av dem arbetar i Sverige – antingen direkt eller i något av Canons helägda businesscentra. Sedan arbetar ungefär lika många i businesscentra som Canon inte själva äger.
De flesta – både tekniker och säljare – är inom affärsområdet Big (Business Imaging Group). Där arbetar en majoritet av de anställda.
Cig (Consumer Imaging Group) träffar landsövergripande avtal med elektronikjättar, där Sveriges roll blir mer supporterande och understödjande när det gäller sälj och service. Den här gruppens aktiviteter riktar sig därför både internationellt och mot lokala återförsäljare.
Ppg (Production Printing Group) har ett femtiotal anställda, som nu ansvarar både för modellprogrammet från Canon och från det som tidigare var Océ. De senare produkterna fortsätter dock att ha Océ i sina produktnamn.
John Bjørkmann är vd för Canon Sverige och dessutom Nordenchef för Ppg.
Bertil Widmark, Canon Sveriges tidigare vd, är försäljningschef för Big och Cig.
I Ppg har John Bjørkmann delat ansvaret som kanaldirektör på tre personer – vilka i gengäld har ett nordiskt ansvar. Det är dels Ronny Sundquist, som fått det nordiska ansvaret för Commercial Printing. I det ingår rullmaskinerna som utvecklas och produceras i Poing utanför München.
Anton Strand har motsvarande ansvar för storformat – såväl inom banner- och posterproduktion som för tekniska ritningar.
Slutligen finns Canon Business Services – ett driftbolag som hanterar tjänsteproduktion ute hos kunden. Där är Svein Trønnes chef. Canon Business Services finns inte i Sverige i dag, men finns med i den strategiska planen för vad som ska startas även i Sverige.
– Dessutom är vi starka på service. Maskinerna blir alltmer stabila och kräver mindre service. Vi har en fantastisk serviceorganisation och mer än 90 procent av våra kunder på businessidan skulle rekommendera Canon till någon annan.
Större fokus på lösningar
– Vi lägger mer fokus på Lösningar. Vi har haft kunnandet utspritt i landet men samlar nu ansvaret i Stockholm. Vi lägger in mer resurser och nya förvärv kommer säkert att ske i framtiden inom det området. Det är inte uteslutet att Canon köper lokalt – helt eller delvis – men första prioritet är att köpa företag som täcker in större geografiska områden i Europa.
– En fjärdedel av våra europeiska anställda jobbar inom tjänsteproduktion ute hos kunderna. Inga av dessa arbetar i Sverige, medan det är ett viktigt område i Europa. Canons strategi ligger helt fast för 3-5 år framåt. Och den säger att vi även i Sverige ska in på det här området. Och Canon har resurser. Vi är ett av de elektronikföretag som årligen registrerar flest patent. Och vi är skuldfria och har kapital, så jag räknar med att det kommer fler uppköp.
– Vi har en del spännande lösningar för crm-miljöer. Lojalitetsprogrammen växer och där har vi mycket kunskap kring användning av olika mjukvaror. Det viktiga här är att ha personalen som kan skapa lösningarna. Det är människorna som gör skillnaden.
Vad kommer kunderna att märka?
– Det kunderna kommer att märka i höst är att vi blir mer utåtriktade. Kunderna ska uppleva att vi har mest kundanpassad kunskap på marknaden. De ska också se en bredd i våra lösningar, från ett företag som tror på sig självt. För jag vet att Canon Svenska är på rätt väg.
– Jag vill också besöka många av våra kunder – även de Canon Business Center som vi inte själva äger. Jag har redan varit en hel del hos våra större kunder, som Strålfors, Itella och Holmbergs Servicepoint.
Fakta
Efter köpet av Océ omsätter Canon Svenska två miljarder * kronor och har nära 400 anställda. Hos återförsäljare finns nästan lika många ytterligare medarbetare.
Från 1 juli 2013 har bolagen gemensam vd, i form av John Bjørkmann.
I europeiska Canon arbetar var fjärde medarbetare med tjänsteproduktion i kundens lokaler. Det arbetet ska nu även startas i Sverige.
*marknadsvärde