Epson går in på marknaden för textiltryck

PUBLICERAD: 13 september 2013
UPPDATERAD: 13 september
SC-F2000 har världspremiär på Sign.
SC-F2000 har världspremiär på Sign.

På Sign Scandinavia är det världspremiär för Epsons första skrivare för utskrift direkt på kläder. SureColor SC-F2000 heter lösningen som ingår i en ny skrivarserie för textiltryck.

Med en marknad för klädtryck, som förväntas ha ett värde på över 200 miljoner euro 2014, är SureColor SC-F2000 främst inriktad på små- och medelstora användare. T-shirttryckare eller produktionsföretag får tillgång till en lösning som använder bläck som inte spricker och som är mjukt mot huden. Användaren kan konfigurera systemet så att det passar de behov som finns genom att välja från två set av CMYK- bläck för vita kläder eller CMYK med upptill fyra vita bläck för färgade kläder.

PRIS OCH KREATIVITET. I paketet ingår Epsons programvara för klädtillverkare som innehåller funktioner för kostnadskalkyl med möjlighet att uppskatta kostnaden för hur mycket bläck som går åt för varje tryckjobb. Detta är användbart vid t.ex. prissättning. Epsons programvara ger designern möjlighet att släppa loss sin kreativitet och enkelt producera specialdesignade iögonfallande t-shirts, kepsar och väskor som är upp till 25 mm tjocka.

– Detta är nytt för tryckindustrin och det första system där printhuvudet, bläcket och chassit har designats och producerats av samma märke för att fungera tillsammans, säger Richard Garp, Business Account Manager LFP, Sverige.

MILJÖVÄNLIGT. Tack vare Epsons TFP-skrivhuvud kan SC-F2000 trycka en vit t-shirt på 27 sekunder jämfört med 111 sekunder med vitt och färgat bläck.

Epsons UltraChrome DG-bläck (tillgängliga i 250 eller 600 ml patroner), utmärker sig på mörka tyger tack vare det motståndskraftiga vita bläcket. Det vita bläcket cirkulerar inne i systemet och är designat för att förhindra att skrivarhuvudet täpps igen, vilket ökar produktiviteten.

SC-F2000 ger en upplösning på upp till 1440 x 1440 dpi med exakt punktstorlek och punktplacering, vilket gör att dess breda färgskala producerar levande färger, skarpa konturer och mjuka övergångar.

Epsons UltraChrome DG-bläck uppges vara är miljövänligt och har
certifierats med Oeko-Tex® Standard 100, vilket betyder att bläcket inte innehåller farliga substanser.

SureColor SC-F2000 är tillgänglig från och med november 2013.

Återförsäljare i Sverige är NI Solutions, Nacka. (F:37)

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2