Plockmatic startar eget

PUBLICERAD: 10 oktober 2013
UPPDATERAD: 10 oktober

IMG_1793

Den svenska tillverkaren Plockmatic, som producerar broschyr- och kuverteringsmaskiner, har beslutat att framöver sälja sina maskiner i egen regi. De kommer också att kompletteras av utrustning från Plockmatics helägda engelska dotterbolag Morgana. Man tittar även på att bli återförsäljare i Sverige för annan utrustning.

– Kvalitet i alla led är vårt riktmärke – även i våra relationer, sade Plockmatics ägare Salvatore Grimaldi, när självständigheten firades på hans Bianchi Café i Stockholm.

Salvatore Grimaldi är kanske mest känd som ägare till svenska Monark och italienska Bianchi, som båda tillverkar cyklar. Hans företagsgrupp består dock av många företag.

– Jag känner speciellt för Plockmatic. Flera av mina andra företag är underleverantörer till andra. Men i Plockmatic finns både en utvecklingsavdelning, produktion och en egen marknadsavdelningen. Det är intressant.

På bilden där Salvatore Grimaldi klipper snöret, står över Anders Gravell som arbetar med det svenska bolaget, Jan Marstorp som är Plockmatics vd och Quen Baum, som är vd för dotterbolaget Morgana.

IMG_1766

Över hundra personer hade kommit till invigningen. Bosse Larson, i mitten på bilden, var mycket entusiastisk och berättade att de första orderna redan var på väg in.

IMG_1816

Peter Jakobsson, Bosse Larson, Jan Marstorp, Anders Gravell, Pelle Johansson och Mikael Eriksson kommer alla att arbeta mot kund med service eller försäljning.

IMG_1745

Anders Gravell i samspråk med Mikael Bryske.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj