Iggesund massutbildar i miljöfrågor

PUBLICERAD: 11 oktober 2013
UPPDATERAD: 11 oktober

Anna390Under hösten genomför Iggesund Paperboard en miljöutbildning för samtliga 900 anställda vid Iggesunds Bruk i Sverige. Deltagarna kommer att få en halv dags orientering i aktuella miljöfrågor.

Bakom utbildningen ligger önskemål både från myndigheter och certifieringsorgan, men också en önskan att göra fler anställda ännu mer medvetna om aktuella miljöfrågor som i ett led att minska miljöpåverkan.

– Vi tycker att det är viktigt att våra anställda vet var företaget står, vilken miljöpåverkan vi har haft historiskt och inte minst var vi står idag. Jag vill att våra medarbetare ska vara medvetna om hur de faktiskt kan påverka vår miljö genom sitt beteende på sin arbetsplats, säger Anna Mårtensson, miljöchef vid Iggesunds Bruk där kvalitetskartongen Invercote tillverkas.

– Mycket kan göras och har gjorts i form av stora investeringar. Men vi behöver också det vakande ögat från den enskilde medarbetaren, den som ser om ett flöde är felaktigt eller att en bullerkälla skulle kunna kapslas. Men det får man bara om den enskilde medarbetaren vet vilka krav som ställs och varför, därför är den här utbildningen viktig, framhåller Anna Mårtensson.

Iggesunds Bruks utsläpp till luft och vatten, energifrågor och hur restprodukter behandlas är viktiga inslag i det som förmedlas till alla anställda. Uppmärksamhet ägnas också åt kontrollsystemen, som är betydligt mer omfattande än myndighetskraven. Utbildningen äger inte enbart rum i skolsalar, utan också ute i den industriella verkligheten, där deltagarna kan se vad som görs och vilka effekter det får.

För första gången redovisas också effekterna av den nya sodapannan för 2,3 miljarder SEK som togs i drift i juni 2012. Vid Iggesunds Bruk vägs miljöfrågorna sedan decennier in i varje investeringsbeslut. Över tid innebär det att en minskad miljöpåverkan byggs in i hela tillverkningsprocessen.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex