Agfa Graphics Sverige ingår samarbete med MGI

Roger Paulson, Agfa Graphics, Victor Abergel, MGI, och Björn Allskog, Agfa Graphics.

Roger Paulson, Agfa Graphics, Victor Abergel, MGI, och Björn Allskog, Agfa Graphics.

Agfa Graphics Sverige har tecknat ett distributionsavtal med den franska digitalpressleverantören MGI. Samarbetet innebär att Agfa Graphics Sverige börjar distribuerar MGIs maskiner, programvara samt tillhandahåller service.

Efter Schweiz och Italien är Sverige det tredje landet som Agfa Graphics tilldelats rättigheter för distribution av MGIs produktsortiment. MGIs digitala produkter integreras i Agfa Graphics befintliga portfölj av skrivare, och tillgängliga lösningar kommer att täcka ett brett spektrum från broschyrer, utskrifter på speciella plastmedia, specialiserade vertikala program som de magnetiska plastkorten eller utskrifter med UV-lack.

– Den beprövade framgång som vi har uppnått i Schweiz och Italien, gör mig väldigt trygg i att arbeta tillsammans med Agfa Graphics Sverige, säger Victor Abergel, MGIs vd. Det svenska säljteamet kommer aktivit att börja sälja och installera från och med januari 2014.

– Försäljningspotentialen för MGI är mycket starkt både vad gäller offset- och efterbehandlingskunder i Sverige. Agfa Graphics kunskap är mycket solid genom hela säljcykeln. MGI är mycket stolta över att utöka sitt samarbete med Agfa Graphics Sverige.

– Valet att distribuera hela MGIs produkter är självklart för oss, precis som det var för våra systerföretag i Schweiz och Italien, säger Björn Allskog, Agfa Graphics, försäljningschef Sverige och Norge. MGIs produkter kompletterar våra produkter mycket väl, då vi arbetar inom samma kundsegment.

– Tack vare våra ctper, plåt och arbetsflöden, samverkar vi dagligen med kommersiella tryckerier i den grafiska industrin. Möjligheten att erbjuda våra nuvarande kunder en one-stop- shop för alla deras utskriftsbehov, kommer att vara mycket fördelaktigt både för våra kunder och för oss. Dessutom säger våra kunder dagligen att de aktivt söker efter lösningar som ger verkliga mervärden. Mellan Meteor-linjen och Jetvarnish 3d-teknik, liksom andra produkter, har vi tillgång till en produktlinje som på fältet visat sig vara en av de mest konkurrenskraftiga och kvalitativa som finns på marknaden.

Ett showroom är nu fullt utrustat och redo för kunddemonstrationer och ett öppet hus kommer att äga rum i början av april 2014. Om intresse finns för att komma till detta öppna hus, kontakta tina.sorqvist@agfa.com.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: