Vi shoppar allt mer med mobilen

PUBLICERAD: 30 januari 2014
UPPDATERAD: 14 november

Mobilen står för en allt större del av internetsurfandet och den viktigaste funktionen är att hålla sig uppdaterad, men även att shoppa – något som hälften av mobilanvändarna gjort. Det visar mobilannonsörsföretaget Widespace nya undersökning.

Både traditionella och nya medieföretag lägger nu sin allra största kraft på att utveckla innehåll för mobiler och surfplattor. Det är en korrekt strategi eftersom förflyttningen från pc:n till mobila enheter går snabbt.

I Widespace studie svarar nästan två av tre personer att de använder mobilen mest när de surfar på nätet. Datorn används av knappt 30 procent, medan surfplattan föredras av 8 procent.

– Vår studie visar tydligt hur snabbt förflyttningen från dator till mobil går. Som marknadsförare får det stora konsekvenser eftersom mobilen i många fall bör vara motorn i en kampanj stället för ett komplement som den för många är idag, säger Toni Kaski, nordisk försäljningsdirektör på Widespace.

Det viktigaste behovet som mobilen fyller är att användaren ska hålla sig uppdaterad. Detta anges av nästan varannan person som anledningen till att surfa i mobilen. Mer än var femte ser det främst som ett tidsfördriv och nästan lika många använder mobilen för att de inte orkar slå på datorn. Mobilen växer också som plattform för e-handel. Mer än varannan användare har shoppat med mobilen och då har inte köp av appar räknats in.

Behovet av att hålla sig uppdaterad tillfredsställs både genom sociala medier och nyheter. De står för knappt 30 procent vardera när det gäller vilket innehåll som användarna konsumerar mest. På tredje plats kommer sport och träning följt av spel och musik.

Undersökningen visar också att nästan hälften lägger mellan 1 till 2 timmar om dagen på att använda sin telefon för surf. Tiden som mobilen används för att ringa och sms:a har inte räknats in. Var fjärde person använder sin telefon mellan 3 till 4 timmar om dagen och knappt 20 procent använder den mindre än en timme.

Undersökningen är genomförd i Sverige med 300 slumpmässigt utvalda respondenter inom Widespace nätverk som består av 3,5 miljoner svenska användare i veckan.

Senaste nytt

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess då företaget planerar att säga upp över 100 anställda av sin arbetsstyrka på 500, rapporterar den israeliska affärstidningen Globes.

FotoJet---2025-06-17T090318.695
Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Läs vidare

Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Cloudlab som arbetar med web to print-lösningar rekryterar Nicole Royar som "kundsuccéchef". Hon har gedigen erfarenhet från tryckeribranschen som tidigare vd för SDK Systemdruck Köln under 15 år.

Nicole-Royar
Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Strålfors listiga drag efter köpet av 21 Grams: Ingår partnerskap med säljaren

Nu tillkännager Postnord Strålfors och säljaren Banqup Group att affären är slutförd och att de dessutom inleder ett nytt strategiskt samarbete.

FotoJet---2025-06-09T090758.010
Strålfors listiga drag efter köpet av 21 Grams: Ingår partnerskap med säljaren

Nu är nya Sign&Print här!

Det här bjuder vi på i nya numret!

SOP581_omslag_sid3beskuren
Nu är nya Sign&Print här!

Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeras med nytt samarbete med Manroland och öppnandet av världens största Print Media Center.

H175_01
Heidelberg ingår samarbete med Manroland