Vi shoppar allt mer med mobilen

PUBLICERAD: 30 januari 2014
UPPDATERAD: 14 november

Mobilen står för en allt större del av internetsurfandet och den viktigaste funktionen är att hålla sig uppdaterad, men även att shoppa – något som hälften av mobilanvändarna gjort. Det visar mobilannonsörsföretaget Widespace nya undersökning.

Både traditionella och nya medieföretag lägger nu sin allra största kraft på att utveckla innehåll för mobiler och surfplattor. Det är en korrekt strategi eftersom förflyttningen från pc:n till mobila enheter går snabbt.

I Widespace studie svarar nästan två av tre personer att de använder mobilen mest när de surfar på nätet. Datorn används av knappt 30 procent, medan surfplattan föredras av 8 procent.

– Vår studie visar tydligt hur snabbt förflyttningen från dator till mobil går. Som marknadsförare får det stora konsekvenser eftersom mobilen i många fall bör vara motorn i en kampanj stället för ett komplement som den för många är idag, säger Toni Kaski, nordisk försäljningsdirektör på Widespace.

Det viktigaste behovet som mobilen fyller är att användaren ska hålla sig uppdaterad. Detta anges av nästan varannan person som anledningen till att surfa i mobilen. Mer än var femte ser det främst som ett tidsfördriv och nästan lika många använder mobilen för att de inte orkar slå på datorn. Mobilen växer också som plattform för e-handel. Mer än varannan användare har shoppat med mobilen och då har inte köp av appar räknats in.

Behovet av att hålla sig uppdaterad tillfredsställs både genom sociala medier och nyheter. De står för knappt 30 procent vardera när det gäller vilket innehåll som användarna konsumerar mest. På tredje plats kommer sport och träning följt av spel och musik.

Undersökningen visar också att nästan hälften lägger mellan 1 till 2 timmar om dagen på att använda sin telefon för surf. Tiden som mobilen används för att ringa och sms:a har inte räknats in. Var fjärde person använder sin telefon mellan 3 till 4 timmar om dagen och knappt 20 procent använder den mindre än en timme.

Undersökningen är genomförd i Sverige med 300 slumpmässigt utvalda respondenter inom Widespace nätverk som består av 3,5 miljoner svenska användare i veckan.

Läs vidare

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper

Senaste nytt

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper