En ny undersökning utförd av programvaruutvecklaren Woodwing visar att publicister och marknadsförare idag föredrar en kombination av printbaserade och digitala kanaler för att nå sina publiker.
Majoriteten av de tillfrågade, 59,2 procent, föredrog kanalerna, print, webb, mobil, läsplatta och sociala medier. På frågan om vilken förstahandsval man föredrog svarade 21,6 procent print. Endast 5,6 respektive 4,8 procent föredrog webb respektive mobil som förstahandsval.
Woodwing undersökte även målsättningen med att använda de olika kanalerna. Det främsta målet med att använda sociala medier var att exponera varumärket, något som 71,2 procent av respondenterna svarade. Att interagera med sina kunder kom på andra plats med 64,8 procent. Men sociala medier används även för att hitta nya kunder – 52,8 procent av respondenterna använder sociala medier för att leta nya kunder på befintliga marknader, medan 41,6 procent använder sociala medier för att bryta in på helt nya marknader.