Frank Romano, professor emeritus på RIT, Rochester Institute of Technology, i USA ställde en intressant fråga till talarna på Ipex World Print Summit under den pågående Ipex-mässan i London.
Frågan löd: ”Är tryck utdömt eller på väg att övergå i en digital renässans?” och den fick majoriteten av talarna att enas om ett gemensamt svar.
Talarna menade att det finns flera tecken på att tryck nu epanderar in på nya och innovativa områden, som variabeldata eller industriapplikationer. EFIs vd Guy Gecht och Benny Landa, som startade Indigo, var två av de mer namnkunniga förespråkarna för en digital utveckling.
– Att använda digital teknik för att trycka applikationer som direktreklam är på väg upp, säger Guy Gecht. Inget annat medium får samma uppmärksamhet och digitala tekniker gör att branschen kan addera värden. Vi måste förstå att inom en tioårsperiod kommer det att tryckas mindre, men det som trycks har ett högre värde.
– Till skillnad från publicering kan de flesta applikationer inom civiltryck och förpackningar inte ersättas av digitala kanaler, säger Benny Landa.