Konica Minolta satsar på tillväxtmarknader

PUBLICERAD: 2 april 2014
UPPDATERAD: 14 november

olaf_lorenz

Konica Minolta hade otvivelaktigt den största montern på IPEX. På över 1200 kvadratmeter mässgolv demonstrerade företaget affärsmöjligheter och produktionsflöde över maskinparken och programvara i segmenten små till medelstora volymer.

Företaget strävar efter att utveckla sortimentet inom civiltryck och förpackningstryck. Det gör man bland annat genom den UV-baserade B2+-maskinen KM-1. Enligt Konica Minolta innebär KM-1 en möjlighet för tryckerierna att erbjuda fler applikationstyper åt sina kunder. Med det större formatet kan man till exempel producera tre- och fyrsidiga broschyrer, affischer, kartor, POP-material och mindre förpackningar.

Det förväntas att Konica Minolta inom en snar framtid uppgraderar sin KM-1 från fyra till sex färger. Även om maskinen har förekommit i förpackningssammanhang handlar det i första hand inte om orange och lika. Att utöka färgrymden känns annars logiskt och det är en strategi som vi kan se på andra områden i den grafiska branschen. Enligt Akiyoshi Ohno, Executive Officer, Division Director, Inkjet Business Unit, Konica Minolta, kommer företaget sannolikt att satsa på täckvitt och effekter. För närvarande arbetar företaget på att hitta en samarbetspartner för betatester, möjligtvis i Europa.

I montern kunde besökarna också se Bizhub Press C70RLC, en rulle-till-rulle-lösning för etikettryck. HP Indigo och Xeikon dominerar segmentet inom högvolymsproduktion, men det finns större volymer i det lägre produktionssegmentet. Konica Minolta ser också en efterfrågan hos kunderna på mellansegmentet och det är just detta hål som C70RLC ska fylla, menar Akiyoshi Ohno.

På mässan kunde vi också ta del av information om ett nytt strategiskt samarbete mellan Konica Minolta och MGI. Det är inte företagens första samarbete, Konica Minolta förser til exempel MGI med printmotorn i MGIs Meteor.

 

Det nya samarbetet innebär att Konica Minolta börjar sälja en mindre version av MGIs UV-lackenhet Jetvarnish 3Ds (där S:et står för small). Lösningen kommer uteslutande att bli en del av Konica Minoltas produktportfölj och inte säljas någon annanstans. Enligt företagen ska samarbetet också leda till nya gemensamma produkter i framtiden.

 

– IPEX är en perfekt plattform för oss eftersom vi är mycket mer än bara en printerleverantör, säger Olaf Lorenz, General Manager, International Marketing Division, Konica Minolta Business Solutions Europe. Vi hjälper kunderna med att optimera intjäningen genom nya affärsmöjligheter. Centralt i detta är Konica Minoltas program för affärsutveckling, Digital1234. Det ger nya värden för kunderna genom åtgärder som besparingar, ökad produktivitet och nya tjänster. Digitaltrycket öppnar för många nya möjligheter.

Läs vidare

Tildetryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tildetryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

AI-teknologi för förädling i kombination med Xerox digitaltryck.
FotoJet---2024-10-03T093551.711

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Senaste nytt

Tildetryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tildetryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

AI-teknologi för förädling i kombination med Xerox digitaltryck.
FotoJet---2024-10-03T093551.711

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1