Konica Minolta hade otvivelaktigt den största montern på IPEX. På över 1200 kvadratmeter mässgolv demonstrerade företaget affärsmöjligheter och produktionsflöde över maskinparken och programvara i segmenten små till medelstora volymer.
Företaget strävar efter att utveckla sortimentet inom civiltryck och förpackningstryck. Det gör man bland annat genom den UV-baserade B2+-maskinen KM-1. Enligt Konica Minolta innebär KM-1 en möjlighet för tryckerierna att erbjuda fler applikationstyper åt sina kunder. Med det större formatet kan man till exempel producera tre- och fyrsidiga broschyrer, affischer, kartor, POP-material och mindre förpackningar.
Det förväntas att Konica Minolta inom en snar framtid uppgraderar sin KM-1 från fyra till sex färger. Även om maskinen har förekommit i förpackningssammanhang handlar det i första hand inte om orange och lika. Att utöka färgrymden känns annars logiskt och det är en strategi som vi kan se på andra områden i den grafiska branschen. Enligt Akiyoshi Ohno, Executive Officer, Division Director, Inkjet Business Unit, Konica Minolta, kommer företaget sannolikt att satsa på täckvitt och effekter. För närvarande arbetar företaget på att hitta en samarbetspartner för betatester, möjligtvis i Europa.
I montern kunde besökarna också se Bizhub Press C70RLC, en rulle-till-rulle-lösning för etikettryck. HP Indigo och Xeikon dominerar segmentet inom högvolymsproduktion, men det finns större volymer i det lägre produktionssegmentet. Konica Minolta ser också en efterfrågan hos kunderna på mellansegmentet och det är just detta hål som C70RLC ska fylla, menar Akiyoshi Ohno.
På mässan kunde vi också ta del av information om ett nytt strategiskt samarbete mellan Konica Minolta och MGI. Det är inte företagens första samarbete, Konica Minolta förser til exempel MGI med printmotorn i MGIs Meteor.
Det nya samarbetet innebär att Konica Minolta börjar sälja en mindre version av MGIs UV-lackenhet Jetvarnish 3Ds (där S:et står för small). Lösningen kommer uteslutande att bli en del av Konica Minoltas produktportfölj och inte säljas någon annanstans. Enligt företagen ska samarbetet också leda till nya gemensamma produkter i framtiden.
– IPEX är en perfekt plattform för oss eftersom vi är mycket mer än bara en printerleverantör, säger Olaf Lorenz, General Manager, International Marketing Division, Konica Minolta Business Solutions Europe. Vi hjälper kunderna med att optimera intjäningen genom nya affärsmöjligheter. Centralt i detta är Konica Minoltas program för affärsutveckling, Digital1234. Det ger nya värden för kunderna genom åtgärder som besparingar, ökad produktivitet och nya tjänster. Digitaltrycket öppnar för många nya möjligheter.