Färgsystem för flexo löser digitaljobben

PUBLICERAD: 10 april 2014
UPPDATERAD: 10 april

flexo

Under förra Labelexpo Europe 2013 i Bryssel gick en grupp flexoföretag samman för att gemensamt utveckla ett licensfritt flerfärgssystem för användning i smalbanig produktion.

För att visualisera resultatet för intressenter utvecklade man en fiktiv produkt – Fruit Berry, där etiketterna innehöll en rad ”svåra” färger som skulle kräva mer än CMYK i produktionen. Genom att använda det nyutvecklade flerfärgssystemet med sju färger kunde man köra ut etiketterna i UV-flexo i en körning med en uppsättning tryckplåt. Fruit Berry-etiketterna producerades på Fasson-materialet AM932 Global MDO White.

Den flerfärgslösning som företagen utvecklat är också kompatibel med digitaltryck. Man har anpassat den till toneruppsättningen i de mest vanligt förekommande lösningarna på marknaden. Färgtillverkaren Zeller + Gmelin har nu tagit fram en flexofärgserie baserad på sjufärgslösningen där varje färg har anpassats precist till processfärgerna och de tre övriga färgerna orange, grönt och lila. Alla färger är dessutom lågmigrerande.

En av de stora fördelarna med färgsystemet är att användare ska kunna hoppa sömlöst mellan traditionell flexoproduktion till digitaltryck, beroende på hur stort eller litet jobbet är.

 

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?

_MG_2113
Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Johnnys kopiering köper broschyrhäft från Plockmatic

Maskinen har redan gett nya kunder för tryckeriet i Lidköping.

Johnnys1
Johnnys kopiering köper broschyrhäft från Plockmatic

Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Antalis tar fram en grön låda för att inspirera till hållbara materialval.

switchgreen-news-banner
Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Bok & Tryck satsar dubbelt på Ricoh

Bollnäsföretaget Bok & Tryck förnyar maskinparken med två nya digitalpressar från Ricoh. Möjligheten att trycka med en femte färg och på tjockare papper var viktiga faktorer i beslutet för tryckeriet som producerar mycket hängetiketter.

Bok Tryck 1
Bok & Tryck satsar dubbelt på Ricoh