
Heidelberg släpper nu preliminära siffror för det brutna räkenskapsåret 2013/2014. Enligt företaget gör man en blygsam vinst på 4 miljoner euro och en försäljning på 2,4 miljarder euro, ner 11 procent jämfört med förra årets försäljningssiffror.
– Heidelberg gör nu åter en nettovinst, vilket var vår högsta prioritet, säger företagets vd Gerold Linzbach. Trots en svagare försäljning har vi avsevärt förbättrat företagets lönsamhet.
Det är första gången sedan 2007/2008 som Heidelberg uppvisar svarta siffror. Sedan dess har man rapporterat en total nettoförlust på 946,1 miljoner euro.
– Den stora resultatförbättringen efter skatt visar att vi varit framgångsrika i vår strategiska ompositionering, även då förutsättningarna inte varit de bästa, säger Gerold Linzbach.
Kassaflödet på runt 20 miljoner euro förväntas minska nettoskulden till runt 240 miljoner euro (261).
Den slutliga versionen av företagets årsrapport för 2013/2014 släpps den 11 juni.