Digitaltryck i fokus för Müller Martini

PUBLICERAD: 21 maj 2014
UPPDATERAD: 21 maj

muller_martini_2014

Efterbehandlingsleverantören Müller Martini har släppt ett antal nya lösningar för efterbehandling av digitaltryck. Det är ett område som för närvarande står för 20 procent av företagets försäljning, men tillväxttakten är stabil.

– Volymerna fortsätter att minska, men samtidigt ökar antalet jobb och digitaltryckta trycksaker, säger Dirk Deceuninck, vd för Müller Martini i Nordeuropa (på bild). Vi måste följa med i denna trend och erbjuda våra kunder lösningar som är flexibla och anpassade för både analog och digital produktion. Det är också anledningen till att många av våra nya lösningar är hybridlösningar, framtagna för både offset- och digitalproduktion.

Det har redan varit intensivt för Müller Martini i år med flera produktlanseringar. Två av dessa är de modulära sadelhäftsystemen Presto II Digital och Primera Digital. De är anpassade för att fungera i både offset och digital miljö. Lösningarna kan också integreras inline.

Företaget har också utvecklat Sigmaline, som nu blivit modulärt. Det innebär att systemet går att anpassa till bredder på mellan 20–60 tum, eller 50,8–152,4 centimeter. Det som möjliggjort denna lösning är Sigmafolder som nu kan konfigureras optimalt för banbredder från 20–30 tum, eller 50,8–76,2 centimeter, i tillägg till de befintliga bredderna på 42–60 tum, motsvarande 106,7–152,4 centimeter.

Ny är även Granit, en helautomatisk treknivsskär med en patenterad teknik som heter Smartpress. Den ska enligt företaget göra så att all luft försvinner från de produkter som ska trimmas, även högbulkiga sådana.

En av Müller Martinis innovationer är det nya Adhesive Monitoring System, AMS. En laser övervakar limappliceringen i mjukpärmsproduktion och ser till att rätt mängd lim appliceras på rätt plats. AMS ska kunna integreras i den senaste generationens limbindare från företaget.

Senaste nytt

Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Återförsäljaren Primotek ser fram emot nya storformatsskrivare och skärbord från Handtop och JWEI. Framför allt jublar de åt en ny exklusiv LED-UV-planskrivare med upp till tio färger.

_DSC0199
Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Med hög modularitet levererar Zünd det som kunderna behöver

Zünd visade, med bara två maskiner, bredden i möjligheterna med deras skär- och fräsutrustning.

Screenshot
Med hög modularitet levererar Zünd det som kunderna behöver

Canon sätter fokus på kundernas utveckling och tillväxt

Det fanns inga nya maskiner hos Canon på Fespa, men istället låg fokus på att inspirera kunderna att skapa tillväxt genom arbetsflöden och automatisering, samt nya applikationer och lösningar – däribland uppdateringar för Colorado-serien.

canon_05
Canon sätter fokus på kundernas utveckling och tillväxt

Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Varje år arrangerar pappersbutiken Rum för papper en möjlighet för Göteborgs designstudenter att få synas och lyfta fram sina verk. Årets tema har handlat om att genom sin formgivning skänka hopp, som Johanna Svantesson lyckades allra bäst med. Hennes verk trycks nu av Sandstens Tryckeri på olika papperssorter som Antalis sponsrar med.

t1
Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Läs vidare

Allt fler grafiska maskiner tar plats på Nordic Profile Fair

Allt fler grafiska tryckföretag ställer ut på profilmässan Nordic Profile Fair i Jönköping. Det gör att det syns allt fler spännande maskiner i montrarna.

DSC_9023
Allt fler grafiska maskiner tar plats på Nordic Profile Fair

Matiga maskinnyheter under Marabus öppna hus

Maskinåterförsäljaren Marabu utlovar en dag full med inspiration, innovation och nätverkande under sitt öppna hus i Malmö. 

FotoJet---2024-10-29T111739.913
Matiga maskinnyheter under Marabus öppna hus

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.

DSC_4436
Scandrafts nya maskinsatsning

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?

_MG_2113
Canon skördar frukterna av lyckat Drupa