Digitaltryck i fokus för Müller Martini

PUBLICERAD: 21 maj 2014
UPPDATERAD: 21 maj

muller_martini_2014

Efterbehandlingsleverantören Müller Martini har släppt ett antal nya lösningar för efterbehandling av digitaltryck. Det är ett område som för närvarande står för 20 procent av företagets försäljning, men tillväxttakten är stabil.

– Volymerna fortsätter att minska, men samtidigt ökar antalet jobb och digitaltryckta trycksaker, säger Dirk Deceuninck, vd för Müller Martini i Nordeuropa (på bild). Vi måste följa med i denna trend och erbjuda våra kunder lösningar som är flexibla och anpassade för både analog och digital produktion. Det är också anledningen till att många av våra nya lösningar är hybridlösningar, framtagna för både offset- och digitalproduktion.

Det har redan varit intensivt för Müller Martini i år med flera produktlanseringar. Två av dessa är de modulära sadelhäftsystemen Presto II Digital och Primera Digital. De är anpassade för att fungera i både offset och digital miljö. Lösningarna kan också integreras inline.

Företaget har också utvecklat Sigmaline, som nu blivit modulärt. Det innebär att systemet går att anpassa till bredder på mellan 20–60 tum, eller 50,8–152,4 centimeter. Det som möjliggjort denna lösning är Sigmafolder som nu kan konfigureras optimalt för banbredder från 20–30 tum, eller 50,8–76,2 centimeter, i tillägg till de befintliga bredderna på 42–60 tum, motsvarande 106,7–152,4 centimeter.

Ny är även Granit, en helautomatisk treknivsskär med en patenterad teknik som heter Smartpress. Den ska enligt företaget göra så att all luft försvinner från de produkter som ska trimmas, även högbulkiga sådana.

En av Müller Martinis innovationer är det nya Adhesive Monitoring System, AMS. En laser övervakar limappliceringen i mjukpärmsproduktion och ser till att rätt mängd lim appliceras på rätt plats. AMS ska kunna integreras i den senaste generationens limbindare från företaget.

Läs vidare

Matiga maskinnyheter under Marabus öppna hus

Maskinåterförsäljaren Marabu utlovar en dag full med inspiration, innovation och nätverkande under sitt öppna hus i Malmö. 
FotoJet---2024-10-29T111739.913

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.
DSC_4436

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Johnnys kopiering köper broschyrhäft från Plockmatic

Maskinen har redan gett nya kunder för tryckeriet i Lidköping.
Johnnys1

Senaste nytt

Zone Systems skyltade om Stockholmsgalleria

Zone Systems fick uppdraget att utveckla ett nytt skyltprogram för Solna Centrum.
– Vi har fått använda hela vår verktygslåda med kompetenser från olika discipliner, säger Eddie Andersson, projektchef.
Skyltar tunnelbanan 2 kvadratisk - 5

Lyckad norsk-svensk union

Printagon Graphics startade 2013 av några tidigare anställda vid Aller Tryck och JMS som såg en framtid för det anrika veckotidningstryckeriet och ett behov av rotationstryck i Sverige. Sedan dess har det varit både upp- och nedturer.
Printagon 3

Orafol ska producera klimatskyddsfilm

Orafol har köpt en andel i den belgiska specialfilmsproducenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med målet att ta över 100 procent av företaget under de kommande åren.
orafol_01 (1)

Summa lovar ökad precision i skärningen av textil

Summa lanserar L1810 Gen 2.6 som är en laserskärare för textila applikationer. Den riktar sig till användare som har höga volymer och kräver hög precision i skärningen.
Summa 1