Efterbehandlingsleverantören Müller Martini har släppt ett antal nya lösningar för efterbehandling av digitaltryck. Det är ett område som för närvarande står för 20 procent av företagets försäljning, men tillväxttakten är stabil.
– Volymerna fortsätter att minska, men samtidigt ökar antalet jobb och digitaltryckta trycksaker, säger Dirk Deceuninck, vd för Müller Martini i Nordeuropa (på bild). Vi måste följa med i denna trend och erbjuda våra kunder lösningar som är flexibla och anpassade för både analog och digital produktion. Det är också anledningen till att många av våra nya lösningar är hybridlösningar, framtagna för både offset- och digitalproduktion.
Det har redan varit intensivt för Müller Martini i år med flera produktlanseringar. Två av dessa är de modulära sadelhäftsystemen Presto II Digital och Primera Digital. De är anpassade för att fungera i både offset och digital miljö. Lösningarna kan också integreras inline.
Företaget har också utvecklat Sigmaline, som nu blivit modulärt. Det innebär att systemet går att anpassa till bredder på mellan 20–60 tum, eller 50,8–152,4 centimeter. Det som möjliggjort denna lösning är Sigmafolder som nu kan konfigureras optimalt för banbredder från 20–30 tum, eller 50,8–76,2 centimeter, i tillägg till de befintliga bredderna på 42–60 tum, motsvarande 106,7–152,4 centimeter.
Ny är även Granit, en helautomatisk treknivsskär med en patenterad teknik som heter Smartpress. Den ska enligt företaget göra så att all luft försvinner från de produkter som ska trimmas, även högbulkiga sådana.
En av Müller Martinis innovationer är det nya Adhesive Monitoring System, AMS. En laser övervakar limappliceringen i mjukpärmsproduktion och ser till att rätt mängd lim appliceras på rätt plats. AMS ska kunna integreras i den senaste generationens limbindare från företaget.