HP tar latex till nya segment

PUBLICERAD: 22 maj 2014
UPPDATERAD: 22 maj

DSC_0066Fespa: – Vi ska satsa på de allt fler industriella lösningarna samt på de mindre maskinerna. Mellansegmentet i flatbädd lämnar vi öppet för våra konkurrenter, säger Arzu Ilhan Babaoglu, som är chef för HPs storformat i Europa.

Ett område som HP kommer att prioritera under lång tid framöver, är latex. På Fespa visade man det genom att lansera tre nya modeller, i ett prisspann från 125 000 till 225 000 kronor.

Instegsmodellen 310, som är extremt aggressivt prissatt, ska konkurrera mot solventmaskiner för material till utomhus- och inomhusbruk. Det här blir en 1,4 meter bred maskin för den som ska stifta ett första bekantskap med produktionsmaskiner. Både den, och dess 1,6 meter breda storebror Latex 330, ska klara 48 kvm/timme i dubbelpass affischmode. Den tredje maskinen, Latex 360, är också 1,6 meter bred men arbetar nästan dubbelt så fort – 91 kvm/timme.

Alla tre maskinerna arbetar med HPs helt nya 831 Latexbläck, som är tio procent billigare än föregångaren. Dessutom härdar det vid 80 grader (110 grader gällde tidigare), så fler material blir möjliga att använda.

 

Även 3000 blir bättre

Flaggskeppet Latex 3000, som lanserades för bara ett år sedan, kommer nu att uppdateras med en rad förstärkta möjligheter.

– Vi har överraskats över hur mycket våra kunder producerar i de här maskinerna. Det gör att vi exempelvis ser över bläckbehållarnas storlek, berättar Arzu Ilhan Babaoglu.

Över huvud taget så är produktion 24 timmar i dygnet, sju dagar i veckan, något som HP är fokuserade på. Det syntes exmpelvis med HP Scitex 10 000 maskinen som lanserades i fjol. Den kom i år med en ny variant, HP 15 000, som printar direkt på wellpapp. 500 säljbara kvm – och en max.hastighet på 600 kvm – per timme, är det som HP erbjuder. Du kan variera mellan en liten droppstorlek för högre kvalitet och en större droppstorlek kombinerad med högre hastighet.

Bildtext:

Arzu Ilhan Babaoglu är chef för HPs storformat i Europa. Här står hon framför de nya Latex 300 maskinerna, med vilka HP tar latextekniken ner till en prisnivå runt 125 000 kronor.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Snabba beslut och starka relationer bygger Tryckcentrum

Nätverksbyggande, en gnutta tur och modet att fatta många beslut. Det är några av ingredienserna som fått Tryckcentrum i Blekinge att på bara tolv år närma sig 50 miljoner i omsättning. När Sign&Print kommer på besök pågår tryckeriets nätverksdag med 420 besökare, 173 företag och 33 utställare.
DSC_7132

Det blåser kring Canons nya tillval för flatbäddsskrivare

Kunder med nuvarande Canon Arizona 1300-serien kan uppgradera sin skrivare till den senaste FLXflow-teknikversionen, inklusive tillvalsfunktionerna Float och Instant Switch.
Arizona-1300-FLXflow_Hero1

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560