Räkna inte ut den tryckta katalogen

PUBLICERAD: 12 juni 2014
UPPDATERAD: 14 november

web_produktkatalog

En undersökning från amerikanska FGI Research visar att amerikanerna lägger i genomsnitt 850 dollar om året på köp från tryckta produktkataloger. Trots en massiv konkurrens från onlinetjänster så fungerar uppenbarligen katalogerna fortfarande i USA.

Enligt Paul Miller på användarorganisationen American Catalog Mailers Association så har portohöjningar, e-handel och konjunktur påverkat katalogen negativt, men han menar samtidigt att katalogerna erbjuder något som är unikt – kundlojalitet.

– Det finns studier som visar att om en kund köpt en vara på nätet så är det mycket mindre sannolikt att denne är lojal mot säljaren jämfört med om köpet gått via en tryckt katalog, säger Paul Miller.

Och med förbättrad datainsamling om mottagarna kan varumärkesägarna förbättra sin distribution och se till att rätt person får rätt katalog.

– Många databaser innehåller en detaljerad köphistorik som löper över flera år, säger John Lenser, vd för konsultföretaget Cohereone. Därför vet de också vilka produktkategorier du är intresserad av och hur mycket pengar du handlar för.

Resultatet är att färre kataloger hamnar direkt i soptunnan.

Katalogtryckeriet American Printing Company menar att det gäller att optimera sin produktion och erbjuda mervärde åt kunderna. För varje dollar som läggs på en katalogproduktion räknar kunden med minst fyra dollar i försäljning.

Läs vidare

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker.

Fredrik_Ringstrom

PWA byter namn

Det ska branshföreningen för produktmedia heta.

DSC_9066

NIZE storsatsar med nytt inom print och skärning

Det nya året började med en stor maskinlansering – swissQprints femte generation Nyala. Sign, Print & Promotion i Oslo är en av de första mässorna som visar Nyala 5, så passa på att besöka återförsäljaren NIZE equipments monter för att kika närmare på denna flatbädd.

Nize-messe-1536x1024

Senaste nytt

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Iskall precision när storsäljare får efterträdare

Nya Epson SC-S7100 är en fyrfärgs eco-solventskrivare med bland annat ny teknik för skrivhuvudena och förbättrad produktivitet.

s7100_right-printsample-hires

Logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker.

Fredrik_Ringstrom