Räkna inte ut den tryckta katalogen

PUBLICERAD: 12 juni 2014
UPPDATERAD: 14 november

web_produktkatalog

En undersökning från amerikanska FGI Research visar att amerikanerna lägger i genomsnitt 850 dollar om året på köp från tryckta produktkataloger. Trots en massiv konkurrens från onlinetjänster så fungerar uppenbarligen katalogerna fortfarande i USA.

Enligt Paul Miller på användarorganisationen American Catalog Mailers Association så har portohöjningar, e-handel och konjunktur påverkat katalogen negativt, men han menar samtidigt att katalogerna erbjuder något som är unikt – kundlojalitet.

– Det finns studier som visar att om en kund köpt en vara på nätet så är det mycket mindre sannolikt att denne är lojal mot säljaren jämfört med om köpet gått via en tryckt katalog, säger Paul Miller.

Och med förbättrad datainsamling om mottagarna kan varumärkesägarna förbättra sin distribution och se till att rätt person får rätt katalog.

– Många databaser innehåller en detaljerad köphistorik som löper över flera år, säger John Lenser, vd för konsultföretaget Cohereone. Därför vet de också vilka produktkategorier du är intresserad av och hur mycket pengar du handlar för.

Resultatet är att färre kataloger hamnar direkt i soptunnan.

Katalogtryckeriet American Printing Company menar att det gäller att optimera sin produktion och erbjuda mervärde åt kunderna. För varje dollar som läggs på en katalogproduktion räknar kunden med minst fyra dollar i försäljning.

Läs vidare

Zone Systems skyltade om Stockholmsgalleria

Zone Systems fick uppdraget att utveckla ett nytt skyltprogram för Solna Centrum.
– Vi har fått använda hela vår verktygslåda med kompetenser från olika discipliner, säger Eddie Andersson, projektchef.
Skyltar tunnelbanan 2 kvadratisk - 5

Orafol ska producera klimatskyddsfilm

Orafol har köpt en andel i den belgiska specialfilmsproducenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med målet att ta över 100 procent av företaget under de kommande åren.
orafol_01 (1)

Så många fler utställare och besökare deltog på Scanpack

Norra Europas ledande förpackningsmässa lockade i år både fler besökare och utställare än senast.
IMGL5020

Logistikjätte för tryckt kampanjmaterial flyttar

Stockholmsbolaget ÅJ Distribution, en av landets ledande logistikleverantörer för marknadsmaterial, flyttar till en ny modern fastighet.
FotoJet---2024-10-30T143302.583

Senaste nytt

Zone Systems skyltade om Stockholmsgalleria

Zone Systems fick uppdraget att utveckla ett nytt skyltprogram för Solna Centrum.
– Vi har fått använda hela vår verktygslåda med kompetenser från olika discipliner, säger Eddie Andersson, projektchef.
Skyltar tunnelbanan 2 kvadratisk - 5

Lyckad norsk-svensk union

Printagon Graphics startade 2013 av några tidigare anställda vid Aller Tryck och JMS som såg en framtid för det anrika veckotidningstryckeriet och ett behov av rotationstryck i Sverige. Sedan dess har det varit både upp- och nedturer.
Printagon 3

Orafol ska producera klimatskyddsfilm

Orafol har köpt en andel i den belgiska specialfilmsproducenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med målet att ta över 100 procent av företaget under de kommande åren.
orafol_01 (1)

Summa lovar ökad precision i skärningen av textil

Summa lanserar L1810 Gen 2.6 som är en laserskärare för textila applikationer. Den riktar sig till användare som har höga volymer och kräver hög precision i skärningen.
Summa 1