En undersökning från amerikanska FGI Research visar att amerikanerna lägger i genomsnitt 850 dollar om året på köp från tryckta produktkataloger. Trots en massiv konkurrens från onlinetjänster så fungerar uppenbarligen katalogerna fortfarande i USA.
Enligt Paul Miller på användarorganisationen American Catalog Mailers Association så har portohöjningar, e-handel och konjunktur påverkat katalogen negativt, men han menar samtidigt att katalogerna erbjuder något som är unikt – kundlojalitet.
– Det finns studier som visar att om en kund köpt en vara på nätet så är det mycket mindre sannolikt att denne är lojal mot säljaren jämfört med om köpet gått via en tryckt katalog, säger Paul Miller.
Och med förbättrad datainsamling om mottagarna kan varumärkesägarna förbättra sin distribution och se till att rätt person får rätt katalog.
– Många databaser innehåller en detaljerad köphistorik som löper över flera år, säger John Lenser, vd för konsultföretaget Cohereone. Därför vet de också vilka produktkategorier du är intresserad av och hur mycket pengar du handlar för.
Resultatet är att färre kataloger hamnar direkt i soptunnan.
Katalogtryckeriet American Printing Company menar att det gäller att optimera sin produktion och erbjuda mervärde åt kunderna. För varje dollar som läggs på en katalogproduktion räknar kunden med minst fyra dollar i försäljning.