Räkna inte ut den tryckta katalogen

PUBLICERAD: 12 juni 2014
UPPDATERAD: 14 november

web_produktkatalog

En undersökning från amerikanska FGI Research visar att amerikanerna lägger i genomsnitt 850 dollar om året på köp från tryckta produktkataloger. Trots en massiv konkurrens från onlinetjänster så fungerar uppenbarligen katalogerna fortfarande i USA.

Enligt Paul Miller på användarorganisationen American Catalog Mailers Association så har portohöjningar, e-handel och konjunktur påverkat katalogen negativt, men han menar samtidigt att katalogerna erbjuder något som är unikt – kundlojalitet.

– Det finns studier som visar att om en kund köpt en vara på nätet så är det mycket mindre sannolikt att denne är lojal mot säljaren jämfört med om köpet gått via en tryckt katalog, säger Paul Miller.

Och med förbättrad datainsamling om mottagarna kan varumärkesägarna förbättra sin distribution och se till att rätt person får rätt katalog.

– Många databaser innehåller en detaljerad köphistorik som löper över flera år, säger John Lenser, vd för konsultföretaget Cohereone. Därför vet de också vilka produktkategorier du är intresserad av och hur mycket pengar du handlar för.

Resultatet är att färre kataloger hamnar direkt i soptunnan.

Katalogtryckeriet American Printing Company menar att det gäller att optimera sin produktion och erbjuda mervärde åt kunderna. För varje dollar som läggs på en katalogproduktion räknar kunden med minst fyra dollar i försäljning.

Läs vidare

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper

Senaste nytt

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper