Stor uppgradering av Esko Suite

PUBLICERAD: 18 juni 2014
UPPDATERAD: 18 juni

esko_2014

Esko släpper nu nästa stora uppgradering av sin verktygslåda för förpackningsbranschen, Suite 14. Enligt företaget innehåller version 14 flera innovationer som ett resultat av återkoppling från användare.

– För att nå framgångar i dag måste tjänsteleverantörerna i förpackningssegmentet och varumärkesägarna lägga stora resurser på pre-production, säger Carsten Knudsen, Eskos vd (på bild). Varumärkesägarna måste ta fram förpackningar som attraherar konsumenterna och konverterarna måste producera effektivt för att nå lönsamhet. Men mest av allt måste alla i försörjningsledet samarbeta effektivt för att uppnå dessa mål

Det är i synnerhet fem starka trender i förpackningsvärlden som påverkat den nya funktionaliteten i Suite 14 – automatisering, smarta mallar, kvalitet, gränssnitt och molnintegration med andra tjänster och samarbetspartners. Här nedan går vi igenom några av nyheterna.

Web Center
Verktyget är nu 64-bitarsbaserat och har stöd för html5 i Viewer, vilket ska förenkla tredjepartsintegration. Även kopplingar mot övriga Esko-program ska vara enklare, bland annat ska det gå att sömlöst skicka data mellan Web Center och Artios CAD.

Automation Engine
Suite 14 har fått en robustare plattform för integration som företaget menar inte är begränsat av xml och jdf. I Automation Engine-verktyget Connect finns nu också nya funktioner för att ytterligare eliminera manuella insatser inom prepress. Med Connect ska det även gå att skapa kopplingar till en rad externa lösningar som MIS, distributionsverktyg, webbapplikationer som Google Maps och molnbaserade lösningar. Dessutom finns det nu ett antal integrerade färgfunktioner i Automation Engine, bland annat kan verktyget automatiskt konvertera specifika varumärkesfärger till en färgprofil genom Equinox, något som ska minska behovet av dekorfärger.

Artios CAD
Här har Esko bland annat arbetat på att förbättra 3d-visualiseringarna för flera förpackningsmaterial. Även stanstillverkarna hittar nya funktioner, vilket enligt företaget ska ge högre precision och produktivitet.

Store Visualizer
En ny funktion utvecklad i samarbete med Vtales som innebär att användare kan placera virtuella objekt i fotografiska bilder för att på så sätt se hur formgivningen fungerar i en ”verklig” miljö.

ArtPro+
Ett nytt verktyg i Suite 14 framtaget för kvalitetskontroll av formgivning och prepress-filer. Finns för Mac och pc.

i-cut Layout+
Ett redigeringsverktyg för formgivning som fått en ny licensmodell, så kallad Software as a service. Även Desk Pack och Preflight har utökats med denna licensmodell.

Esko Suite 14 släpps i början av juli i år.

Läs vidare

Stora möjligheter med AI – men lika stora utmaningar

I vår artikelserie om artificiell intelligens (AI) i den grafiska industrin har vi nu pratat med Adrian Mayr, produktchef på Müller Martini. De är kända för att tillverka efterbehandlingsutrustning i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 
eProdictivity 1

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.
Cloudlab

HP ingår strategiskt samarbete med Canva

Det AI-baserade designprogrammet Canva har 185 miljoner användare över hela världen. Nu etablerar man ett samarbete med HP.
hp-canva

Senaste nytt

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

De vinner Svenska skyltpriset: "Neon var det självklara valet"

Vinnarbidragen finns i Stockholm och Malmö.
FotoJet---2024-09-05T144045.319