Större och vackrare – så blev iPhone 6

PUBLICERAD: 9 september 2014
UPPDATERAD: 9 september

iPhone 6

När iPhone 5 lanserades så var vi många som kände: Jaså! Nyheten var att det blivit en rad till med appar på displayen.

När iPhone 6 nu lanseras, så känns det som att Apple ansträngt sig lite mer. Inte bara har de kommit med två nya versioner (iPhone 6 och iPhone 6 Plus), som båda är större än den tidigare. De har också infört en barometer och har lyckats göra upplösningen på den större modellen ännu bättre än någon tidigare modell.

iPhone 6 är 138 x 67 mm, jämfört med 124 x 59 på iPhone 5. Vikten är 129 gram, jämfört med 112 gram för föregångaren.

iPhone 6 Plus är 158 x 78 mm och väger 172 gram.

Medan upplösningen är oförändrad på iPhone 6 (326 pixlar per tum) så har man på iPhone 6 Plus lyckats skrämma upp den till 401 pixlar per tum. Nu finns dessutom möjligheten att köpa ett inbyggt minne på 16, 64 eller 128 Gb, medan tidigare max var 32 Gb.

Med tanke på besvärligt det varit för Apple att försöka sälja sina färgade iPhone 5, så är det nog klokt att de nu dragit sig tillbaka till att erbjuda grått, guld och silver, precis som på iPhone 5S.

Äntligen kommer också fingeravtryckskännare, så nu räcker det att du sätter fingret på displayen för att bekräfta att du är du, när telefonen ska öppnas eller du vill bekräfta ett köp.

Barometern är jag mest spänd på. I vissa länder är lufttrycket det som metrologerna lyfter fram mest, eftersom man vet att energin försvinner när lufttrycket är tungt. Med barometer blir livet inte lättare att leva, men jag vet varför det vissa dagar är väldigt tungt.

Den 26 september kan telefonerna köpas i Sverige. Passa på att kolla de nya telefonerna en dag när barometern visar på högtryck. Annars är risken stor att du chockas av priset – 9 395 kronor kostar värstingmodellen (7395 för Plus, om du nöjer dig med 16 GB) medan vanliga iPhone 6 kostar 8395 kronor som mest och 6395 kronor som minst. Men med iPhone 6 får du en bildyta på 1334 x 750 pixlar medan iPhone 6 Plus ger 1920 x 1080 pixlar.

Läs vidare

Matiga maskinnyheter under Marabus öppna hus

Maskinåterförsäljaren Marabu utlovar en dag full med inspiration, innovation och nätverkande under sitt öppna hus i Malmö. 

FotoJet---2024-10-29T111739.913

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.

DSC_4436

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?

_MG_2113

Johnnys kopiering köper broschyrhäft från Plockmatic

Maskinen har redan gett nya kunder för tryckeriet i Lidköping.

Johnnys1

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong