Framkallningsfri plåtnyhet från Agfa Graphics

PUBLICERAD: 1 december 2014
UPPDATERAD: 1 december

agfagraphics_azura_te

Baserat på Azura-teknik lanserar nu Agfa Graphics en ny framkallningsfri ctp-plåt som kan monteras direkt in i tryckpressen. Plåten kallas Azura TE och är Agfa Graphics första produkt av det här slaget.

Enligt leverantören har Azura TE både ekonomiska och miljömässiga fördelar. Att slippa framkallning ger en rad vinster, även för underhåll, process och miljö:

• Ingen investering i framkallningsutrustning
• Lägre energiförbrukning
• Ingen vatten- eller gummiförbrukning
• Kortare tid från CtP till tryckpressen
• Inga service- och underhållsstopp
• Inga fraktkostnader för sköljvatten
• Bättre miljöprofil

Azura TE kan exponeras i alla 830 nm plåtsättare, både från Agfa Graphics och andra leverantörer. Den är anpassad för ThermoFuse teknik, som är känd från de andra Azura-plåtarna. Det är en process där vattenbaserade latexbeläggning bränns fast i plåten vid exponering. Därefter tas plåten ut och monteras i tryckpressen. Vid de första rotationerna löser fuktvattnet upp obelysta områden och plåten blir klar för tryck.

Med den här produkten räknar Agfa Graphics att kunna nå små- och medelstora tryckerier på en bred marknad. Det innebär att TE inte är en high-end-produkt men väl en plåt som kan tilltala de som exempelvis valt Azura TS. Inom det segmentet har Fujifilm haft en stark ställning och det är de kunderna som Agfa Graphics nu vill nå.

Bland de förbättringar som presenteras, jämfört med konkurrerande produkter, är tydligare bildåtergivning på den exponerade plåten. Med ett helt nytt och patenterat system, som kallas Thermochromic Dye Technology, exponeras alla färger samtidigt. Det gör det möjligt att utvärdera plåten både visuellt och med mätinstrument, precis som vanliga framkallade tryckplåtar.

Agfa Graphics framhåller att återgivningen av skrift blir absolut knivskarp. I produktion håller plåten i upp till 75 000 tryck innan slitaget blir synligt och eftersom den inte är gummerad bör den hanteras med viss försiktighet i transport och installation. Produkten tål även dagsljus i upp till 24 timmar före och efter exponering – utan att kvaliteten försämras.

Under flera år har Agfa Graphics testat Azura TE på inte mindre än 50 tryckerier runt om i världen, och tillfredsställelsen är stor enligt Agfa Graphics. Kunderna framhåller visuell kontrast, snabb inkörning, löpning och stabilitet under tryckprocessen. Plåten är kommersiellt tillgänglig på marknaden.

Läs vidare

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Färger för screen-, digital- och tampotryck

Färgtillverkaren Marabu lyfter fram några av sina produkter för screen-, digital- och tampotryck på Drupa.
marabu2

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV kollage

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke