Trycksakspriser direkt i InDesign

PUBLICERAD: 14 januari 2015
UPPDATERAD: 14 januari

Nu kan formgivare enkelt se vad trycksaker kommer att kosta utan att begränsas av fasta format och ett fåtal papperskvaliteter. Det är svenska arifiQ som utvecklat sitt molnbaserade offert- och ordersystem – direkt i Adobe InDesign. Med arifiQ:s pris-plugin till InDesign får formgivarna exakt information om vad den aktuella trycksaken kommer att kosta i tryck genom att bara ange upplaga och papper.

– Formgivare är länken mellan slutkund och tryckeri. Med arifiQ:s plugin i formgivarnas vardagliga verktyg InDesign kommer processen från behov och idé till färdig trycksak att bli ännu enklare för alla parter. Vi vill uppmuntra alla formgivare att ge sig hän och vara kreativ och skapa härliga trycksaker, utan att begränsas av fasta format och ett fåtal papperskvaliteter, säger Eva Rosén, marknadschef, arifiQ.

arifiQ InDesign plugin innehåller:
• Se vad varje förändring av trycksaken kostar.
• Beställningsfunktion.
• Alla prisangivelser sker ögonblickligen från arifiQ:s server.

På arifiQs hemsida finns plugin-skriptet för nedladdning. Den är kopplad till ett antal svenska tryckerier och visar därmed skarpa priser/offerter med möjlighet att lägga order direkt.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?

_MG_2113
Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Johnnys kopiering köper broschyrhäft från Plockmatic

Maskinen har redan gett nya kunder för tryckeriet i Lidköping.

Johnnys1
Johnnys kopiering köper broschyrhäft från Plockmatic

Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Antalis tar fram en grön låda för att inspirera till hållbara materialval.

switchgreen-news-banner
Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Bok & Tryck satsar dubbelt på Ricoh

Bollnäsföretaget Bok & Tryck förnyar maskinparken med två nya digitalpressar från Ricoh. Möjligheten att trycka med en femte färg och på tjockare papper var viktiga faktorer i beslutet för tryckeriet som producerar mycket hängetiketter.

Bok Tryck 1
Bok & Tryck satsar dubbelt på Ricoh