Små förändringar på skrivarmarknaden

PUBLICERAD: 19 februari 2015
UPPDATERAD: 14 november

Det såldes 0,8 procent färre skrivare och mutifunktionsmaskiner på den Västeuropeiska marknaden under fjärde kvartalet 2014 jämfört med samma kvartal föregående år, rapporterar globala analys- och marknadsundersökningsföretaget International Data Corporation (IDC).
I siffror innebär det 6 840 000 sålda enheter, alltså 52 000 färre än 2013. Motsatt trend rådde dock i Norden, Tyskland, Italien och Nederländerna där försäljningen uppges ha ökat.

Ökade gjorde även marknaden för print i Västeuropa under 2014, i synnerhet leveranserna av multifunktionella kombinationsenheter som växte med 2,9 procent. I det segmentet visade de laserbaserade systemen på en tillväxt på totalt 0,6 procent. Efterfrågan på laserbaserade multifunktionsmaskiner ökade mest med 8,3 procent och omfattade 82,4 procent av alla beställningar. Minskade gjorde segmentet för renodlade skrivare samt lösningar för A4. Ökade gjorde däremot efterfrågan på A3-lösningar.

På inkjetsidan fortsatte framgången med en ökning på 46,1 procent och även där handlar det mest om multifunktionsprodukter. Största inkjetmarknaden i Europa är Tyskland.

 

Läs vidare

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922

Varslet på By Wind: "Oroligt och ledsamt"

Om förhandlingarna flyter på kan utgången bli klar redan nästa vecka.
gs-facket-by-wind

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922