Självlysande affischer med traditionell tryckteknik

PUBLICERAD: 1 april 2015
UPPDATERAD: 1 april

Nu har det finska forskningscentret VTT lyckats utveckla en plastfilm som det går att trycka OLED-färger (Organic Light Emitting Diode) på genom konventionella tryckmetoder som djup- och screentryck.

OLED är idag känt från bland annat mobiltelefoner, där skärmen ofta är en OLED-display tryckt på glas eller metall.

Med VTT: s plastfilm går det göra mycket större skärmar än tidigare sett och i avsevärt större upplagor. Det gör det möjligt att använda dem som ett slags självlysande affischer som med nuvarande teknik kommer att vara självlysande i upp till ett år.

Med traditionellt grafiska tryckmetoder öppnar det här möjligheter för nya marknader. Plastfilmen som används kräver ingen speciell miljö, vilket gör det ytterligare attraktivt för grafiska företag.

Raimo Korhonen, på VTT:s utvecklingsavdelning, säger att filmen är perfekt för kampanjer i storformat och annat som drar till sig uppmärksamheten på grund av den självlysande ljuseffekten.

Läs vidare

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Milstolpen: 300 sålda DTF-skrivare

Mimakis första DTF-skrivare släpptes för nästan exakt ett år sedan. Nu har antalet sålda maskiner i EMEA-regionen passerat 300 enheter.
TXF-150-75

Zone Systems levererar 50-talsskyltar till tunnelbanestation

Zone Systems i Vadstena fick jobbet att tillverka skyltar i 1950-talsstil när tunnelbanestationen Hötorget i Stockholm restaureras till sitt ursprungsuppförande.
zone-systems

HP-topp tror på uppsving för direktreklam

Även om tryckbranschen har krympt sedan pandemin finns det många positiva trender som kan få företagen att växa. Det säger Haim Levit, senior vice president och divisionschef för HP industrial Print. Han tror att direktreklam som marknadsföringskanal kommer göra en stark comeback. 
Haim-Levit_webb

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland