I mitten av april släpps nya PitStop Pro, version 13, och det är Enfocus första produkt som kan levereras i en prenumerationsversion med månads- eller årsavgifter.
Bakgrunden till prenumerationserbjudandet kommer från en omfattande användarundersökning bland mer än 2000 kunder i syfte att ta reda på vilka ambitioner de hade för framtida produkter från Enfocus. Ett av förslagen var tillgång till en prenumerationsbaserad lösning.
Fördelar med abonnemanget är bland annat att användaren slipper initiala startkostnader, till exempel investeringen i ett programpaket. Det innebär bland annat att det blir lättare att testa om exempelvis PitStop Pro verkligen är rätt verktyg. Licensen gäller för en dator, men den kan flyttas mellan olika datorer bara genom att logga ut från en dator och in på en annan. Fler fördelar är att du kan öka antalet licenser om det finns ett behov för det och även minska antalet när behovet går ner. Slutligen, med ett abonnemangsavtal finns alltid den senaste versionen tillgänglig eftersom lösningen är molnbaserad.
Den nya prenumerationslösningen är kopplad till ett så kallat Enfocus-ID. När den godkänts kan du logga in från vilken dator som helst. Flera abonnemang kan läggas till samma Enfocus-ID och tilldelas företagets olika medarbetare. Användaren förblir online tills hen aktivt loggar ut.
En abonnemangslösning kommer att kosta 30 euro per månad eller 300 euro per år och kommer att finnas tillgänglig så snart PitStop Pro 13 laseras. Lösningen köps via vanliga distributionskanaler.
PitStop Pro 13 finns även till salu som vanligt till priset av 699 euro.