Tryck på tyg och interiörer. Det är modeorden när världens skyltfabrikanter är samlade på Fespa, för att under en vecka visa varandra vilka nya lösningar de har kommit på. Knappt någon leverantör hade vågat komma till mässan utan att kunna visa hur de nu trycker på tyg eller på andra inredningsdetaljer som glas, keramik och metall.
Reach lagstiftningen, som trädde i kraft vid årsskiftet, sätter sina tydliga spår i form av många nya färger och andra som inte längre går att få tag i. Men även där Reach inte jagar, ser vi innovationer. Jag tänker då på de nya hybrida uv-färgsystem där man ersätter en stor del av de uv-reaktiva ämnena och därigenom får en färg med oförändrad kvalitet men med bättre miljöegenskaper och möjlighet att kunna bli godkänt för vissa livsmedel.
Svenska Expolinc, här representerat av Anders Fritzell, hakar också på textiltrenden och lanserar ett flexibelt system för att spänna upp tyger på upp till 3 meter.