Bara fem procent

PUBLICERAD: 6 oktober 2015
UPPDATERAD: 6 oktober

Kevin Karstedt

– Bara fem procent av världens etiketter trycks digitalt. Och då är ändå etiketter det område inom förpackningstryck där det digitala trycket kommit längst. Det konstaterar huvudtalaren Kevin Karstedt, när han på årets Digipack konferens berättar om den förväntade tillväxten för digitaltryckta förpackningar.

– Det är inte så att volymtrycket kommer att försvinna. Det kommer fortfarande att vara huvudfåran. Men de kommer att minska, eftersom kunderna beställer mindre volymer åt gången och alltfler digitaltryckta små ordrar kommer att efterfrågas.

– Hybridpressar kommer att vara viktiga under en övergångsperiod. På Labelexpo räknade jag till över 30 digitalpressar. Men intressant var att samtliga stora producenter av flexobaserade etikettpressar nu hade integrerat digitala tryckverk. Så hybrid är viktigt för det vi kommer att se under kommande år.

John Mullane, VD Esmark Finch, Dublin

Esmark Finch i Dublin är bara intresserade av de jobb som andra inte vill ta i. VD John Mullande berättar om hur medicin måste ha instruktion på exakt det språk som behövs. Han pratar också om alla test-serier och om kampanjer, där ett visst budskap ska stå på förpackningen under en tid.

Femdubbling på fem år

John Mullande får frågan om vilken deras minimiupplaga är. Han svarar: Tio. Då undrar frågaren om han menar tiotusen. Han svarar: Nej, jag menar tio. Sedan berättar han hur allt handlar om att skapa rätt flöden.

– Vi kan gå från ordermottagning till en färdig box på 45 sekunder, med bara en person involverad. Då är iGen tryckpressen, lackeringsenheten och stansen hopkopplade i en enhet. Sedan tar operatören förpackningen och flyttar över den i en limenhet, varifrån den är klar på under en minut.

– Vi jobbar med många av de stora varumärkesägarna. Det är de vi fokuserar på och arbetar med. Därför har vi kontor i London också.

Ett dilemma nu är att många varor produceras i exempelvis Polen. Där lovar Esmark Finch att en order som läggs innan lunch på dag 1, finns framme i Polen dag 3.

Inom Pharma fokuserar vi på två områden: Prototyper, innan varan går till egentlig produktion och korta serier till mindre marknader.

Smithers Piras statistik visar att det digitala förpackningstrycket i Europa har ökat från motsvarand3 250 till 500 miljoner A4 från i fjol till i år. 2020 räknar de med att det motsvarar 2,5 miljarder A4. Det är en femdubbling på fem år.

Läs vidare

Här är nya kategorierna i Packnorth Award

Nu är Packnorth Award 2025 öppnad. Sedan den första februari kan bidrag sändas in till Nordens största förpackningstävling.

PA-1

Smurfit Westrock OnWell satsar på digitaltryck

Nu stärker bolaget sin ställning på marknaden genom flytt till större lokaler samt satsning på digitaltryck.

1712844959080

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika paket. 

Skärmavbild-2025-01-14-kl.-10.20.04

Knivsta Tryckeri tar ny fart

Knivsta Tryckeri sökte och fann nya ben att stå på. Med nya skärbord från Jwei och hybridskrivare från Handtop har företaget breddat sig inom både storformat och arkbaserad efterbehandling och tagit hem mer produktion till sitt eget hus.

DSC_7705

Senaste nytt

Summa lanserar vinylskärare för DTF

Summa lanserar en vinylskärare för Direct to to film-applikationer. Den är speciellt byggd för att förhindra repor och rullmärken som kan uppstå vid transport av PET-film.

S-Class-3-TC75-DTF.27

”Ett skyltfönster för att få fler att upptäcka Addbrand”

Addbrand har som ambition att vara Nordens bästa grossist på papper, kuvert, lätt emballage och grafiska tillbehör. På Sign, Print & Promotion, 19–20 mars i Oslo, visar de ett urval av sin breda produktportfölj.

Addbrand kollage

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR