– Bara fem procent av världens etiketter trycks digitalt. Och då är ändå etiketter det område inom förpackningstryck där det digitala trycket kommit längst. Det konstaterar huvudtalaren Kevin Karstedt, när han på årets Digipack konferens berättar om den förväntade tillväxten för digitaltryckta förpackningar.
– Det är inte så att volymtrycket kommer att försvinna. Det kommer fortfarande att vara huvudfåran. Men de kommer att minska, eftersom kunderna beställer mindre volymer åt gången och alltfler digitaltryckta små ordrar kommer att efterfrågas.
– Hybridpressar kommer att vara viktiga under en övergångsperiod. På Labelexpo räknade jag till över 30 digitalpressar. Men intressant var att samtliga stora producenter av flexobaserade etikettpressar nu hade integrerat digitala tryckverk. Så hybrid är viktigt för det vi kommer att se under kommande år.
Esmark Finch i Dublin är bara intresserade av de jobb som andra inte vill ta i. VD John Mullande berättar om hur medicin måste ha instruktion på exakt det språk som behövs. Han pratar också om alla test-serier och om kampanjer, där ett visst budskap ska stå på förpackningen under en tid.
Femdubbling på fem år
John Mullande får frågan om vilken deras minimiupplaga är. Han svarar: Tio. Då undrar frågaren om han menar tiotusen. Han svarar: Nej, jag menar tio. Sedan berättar han hur allt handlar om att skapa rätt flöden.
– Vi kan gå från ordermottagning till en färdig box på 45 sekunder, med bara en person involverad. Då är iGen tryckpressen, lackeringsenheten och stansen hopkopplade i en enhet. Sedan tar operatören förpackningen och flyttar över den i en limenhet, varifrån den är klar på under en minut.
– Vi jobbar med många av de stora varumärkesägarna. Det är de vi fokuserar på och arbetar med. Därför har vi kontor i London också.
Ett dilemma nu är att många varor produceras i exempelvis Polen. Där lovar Esmark Finch att en order som läggs innan lunch på dag 1, finns framme i Polen dag 3.
Inom Pharma fokuserar vi på två områden: Prototyper, innan varan går till egentlig produktion och korta serier till mindre marknader.
Smithers Piras statistik visar att det digitala förpackningstrycket i Europa har ökat från motsvarand3 250 till 500 miljoner A4 från i fjol till i år. 2020 räknar de med att det motsvarar 2,5 miljarder A4. Det är en femdubbling på fem år.