Kodak säljer strategisk del

PUBLICERAD: 15 mars 2016
UPPDATERAD: 14 november
Kodaks vd Jeff Clarke
Kodaks vd Jeff Clarke

Kodak har efter mycket funderande kommit fram till att de ska sälja sin Prosper division, som utvecklar och tillverkar bläckhuvuden och tryckpressar för dessa.

För bara en vecka sedan presenterade Kodak de nya Ultrastream skrivare som ska presenteras på Drupa och som ska ta upp kampen om den glödheta marknaden för digitalt förpackningstryck.

Nu är hela divisionen till salu.

Kodaks vd Jeff Clarke förklarar beslutet med att det finns stor potential i den här tekniken men att Kodak inte har den finansiella styrka som krävs för att hänga med i den här utvecklingen.

– Vi kommer att fortsätta investera i Prosper under försäljningsprocessen, påpekar Clarke i ett pressmeddelande.

Philip Cullmore, som är chef för bläcktekniken inom Kodak, säger att utvecklingen inom funktionstryck kommer att fortsätta inom Kodak. Där har man hittills arbetat med både koppar- och silverlösningar.

– Det är tydligt att vår kopparbelagda mesh är den vinnande lösningen. Vi kommer därför inte att fortsätta utveckla mesh med silvermetall, medan vi fortsatt tillhandahåller silverbelagd film för olika sensortillverkare, avslutar Philip Cullmore.

Läs vidare

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Nordvalls Etikett i partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2