Åtta nya pressar från HP

PUBLICERAD: 29 mars 2016
UPPDATERAD: 29 mars

HP Indigo 50000

Det har länge varit känt att HP bokat största montern på Drupa. Nu har vi också fått veta vad montern ska fyllas med. Bland annat kommer en Indigo i B1-formatet – som med sju färger, lack och silver/guld får ett totalpris runt 20 miljoner kronor och kan trycka på allt från tunt papper till tjock kartong. Vidare presenteras bläckpressar med en kvalitet som ska matcha de bästa offsetpressarna. Dessutom lanseras Print OS, som troligen kommer att vända upp och ner på mycket vi sett som självklart i den administrativa delen av den grafiska världen. Nu kommer alla program att kunna prata med varandra i något slags Postscript för administration.

– Tidigare har vi talat mycket om kostnaden per ark. Nu talar vi istället om kostnaden per jobb, säger HP Indigos vd Alon Bar-Shany.

Alon Bar-Shany, HP Indigo
Alon Bar-Shany visar konstverk, föreställande Mexikansk madonnafigur och tryckt med HP Indigo 20000.

– Indigo tekniken är fortfarande i sin linda. Det finns så mycket kvar att utveckla kring den, säger Alon Bar-Shany vidare och berättar att sjufärgstrycket nu täcker 97 procent av alla färger i Pantones palett.

– Brytpunkten mellan Indigo och bläckmaskinerna ligger kring 25-35 procent färgtäckning, säger Jan-Olof Jungersten, vd på Visutech, som säljer HP Indigo i Norden. Under det är bläck billigast medan Indigos digitala offset är mest ekonomisk för färgtäckning över den nivån.

En färgbild kan ha en täckning uppåt 300 procent färg, så egentligen kan man konstatera att bläcktryck i dag frmaför allt är konkurrenskraftigt för produkter med lite mindre färgtäckning, typ skolböcker, fakturor och manualer.

Tryckprover, HP Indigo

Ett litet axplock av produkter som tillverkas i HP Indigo.

Coke Mosaic

Cola-flaskor framställda med HP Indigo Mosaic, som automatiskt genererar helt unikt tryck på vartenda ark. Här på krympfolie till stor kampanj för Coca-Cola.

(artikeln uppdateras)

Läs vidare

Han designade om 3 500 förpackningar

Hur designar man om 3 500 förpackningar? För att få svar på det har Sign&Print pratat med Martin Bergström, design director på Bedow, som gett oss inblick i hela processen med Coops förpackningar.
FotoJet---2024-10-18T083447.898

Nu öppnar Scanpack dörrarna

I år firar Scanpack 60 år. Vi tog ett snabbt möte med Monika Ölund, affärsansvarig för mässan, för att få en aktuell statusrapport.
monika_olund_1920x1280

Axfood använder AI som AD i kampanj

Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk. 
g44

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.
DSC_4436

Senaste nytt

Festlig inledning på Scanpack för Konica Minolta

Scanpack hade bara haft öppet en timme när Konica Minolta korkade upp bubblet. Detta för att fira försäljningen av en etikettpress tillsammans med köparen, Knut Lundéns Tryckeri.
Konica-1-1024x683

Han designade om 3 500 förpackningar

Hur designar man om 3 500 förpackningar? För att få svar på det har Sign&Print pratat med Martin Bergström, design director på Bedow, som gett oss inblick i hela processen med Coops förpackningar.
FotoJet---2024-10-18T083447.898

Nu öppnar Scanpack dörrarna

I år firar Scanpack 60 år. Vi tog ett snabbt möte med Monika Ölund, affärsansvarig för mässan, för att få en aktuell statusrapport.
monika_olund_1920x1280

Det går utför för färgsublimeringen

Hudiksvallsbon Elias Fyhr bygger skidor från grunden under varumärket EF Skis. Nu har han investerat i färgsublimeringsskrivaren Epson SC-500 och kan korta ledtiderna.
DSC_7124