I fjol köpte Canon Lundaföretaget Axis, som gör kameror för övervakning och information. Nu kompletteras det genom att Axis fått köpa Cognimatics, för butiker där kunders rörelsemönster mäts i realtid.
Cognimatics används exempelvis för att räkna kunder, analysera köer och för att bedöma ålder och kön på de som kommer in. Tillgången till Cognimatics kunskap och teknik stärker Axis erbjudande i det snabbt växande detaljhandelssegmentet.
– Cognimatics produkter är välkända och framgångsrika inom detaljhandeln, och kompletterar vårt erbjudande på den marknaden. Deras fokus på att utveckla innovativa och användarvänliga lösningar är i linje med Axis strategi att erbjuda lösningar med högsta möjliga värde för att tillgodose en rad olika kundbehov. Vi är mycket glada över att kunna erbjuda våra partners och slutanvändare tjänster som fungerar som ett naturligt komplement till deras befintliga Axislösningar, säger Ray Mauritsson, vd på Axis Communications.