Efterfrågan på förpackningar växer överallt, men tillväxten är långt ifrån enhetlig eller monolitisk. Som alltid avgör konsumenttrender och preferenser vilka förpackningsformat som kommer att få mest marknadsandelar.
Den blomstrande globala efterfrågan kommer att driva en expansion över världens förpackningsmarknad genom 2020, enligt analysen från Smithers Pira.
I sin flaggskeppsrapport, The Future of Global Packaging to 2020, kartlägger Smithers Pira-data hur ett marknadsvärde som beräknas till 839 miljarder dollar år 2015 kommer att växa med 3,5 procent år för år, och nå 998 miljarder dollar år 2020.
Expansionen kommer inte att vara enhetlig, dock. Tillväxtländerna kommer att expandera bortom genomsnittet på marknaden, vilket skapar nya möjligheter för materialleverantörer och omvandlare. Samtidigt genomgår mer etablerade regioner betydande affärs- och demografiska förändringar som kommer att förändra värdekedjor inom förpackningssegmentet.
När Smithers Pira genererar sin data om den globala förpackningstillväxten identifierar och analyserar de de olika effekter som sådana trender kommer att ha på viktiga förpackningssegment. Utsikterna för dessa över studieperioden sammanfattas här.
Hårdplast kommer att öka marknadsandelar
Hårdplast kommer att ha den högsta årliga tillväxten i hela studieperioden – 4,4 procent jämfört med föregående år. Detta kan i första hand tillskrivas populariteten av plast, som polyetylentereftalat (PET), som ersättning för tyngre metallburkar och glasflaskor. Som lättviktiga alternativ uppfyller plast det dubbla målet med minskad materialåtgång och kostnad samt reducerat CO2-avtryck under transporten.
Denna övergång stöds av konsumenter som upplever mindre eller lättare förpackningar som mer miljövänliga, även om detta inte konkurrerar med allmänhetens dåliga uppfattning om miljöprofilen av plast i slutet av sin livslängd.
Verkan för miljöbesparingar, kostnadsoptimering och återvinning som drivs av den tekniska utvecklingen – såsom formblåsning och PET-flaskor för marknader som UHT-mjölk (som pastöriserats vid ultrahög temperatur), varm-fyllda flaskor, och burkar för matlagningssåser – fortsätter.
Coca-Cola är ett stort namn som också ser till att ta itu med de negativa konnotationer av förpackningar i plast med utvecklingen av sin 100-procentiga bioplastflaska Plant Bottle 2,0. Läskföretagets multinationella planer är att ha en fullständig global övergång till dessa till 2020.
Den största expansionen kommer att ske under de närmaste fem åren i nya regioner som Afrika, Mellanöstern och Asien. På vissa utvecklade marknader som Australien, når efterfrågan på hårdplast en mättnadspunkt i vissa viktiga tillämpningar, som kolsyrade läskedrycker och buteljerat vatten. Stark konkurrens mellan hårdplastförpackning och flexibla plastförpackningar i synnerhet är en källa till tillväxt, i och med att olika livsmedel och dryckesapplikationer kan använda båda plasttyper.
Tillväxt av flexibelt kommer sakta ner
Flexibla förpackningsformat – papper, plast och folielaminat – expanderade kraftigt under det senaste decenniet i och med att tekniska förändringar förändrade förpackningstypen från ett lågkostnads alternativ för industriell användning till konsumentvärdiga behållare med en mängd olika applikationer.
Marknaden för flexibelt – och särskilt flexibel plast – kommer att fortsätta att öka under de kommande fem åren. Detta kommer att ske i en långsammare takt än vad som skett i den första halvan av decenniet, men kommer fortfarande att överstiga den genomsnittliga marknadstillväxten.
Smithers Piras data visar att Asien kommer att fortsätta att vara den viktigaste regionala marknaden för flexibelt förpackningsformat, och kommer att öka sin relativa andel av försäljningen från 42 procent till nästan 45 procent mellan 2015 och 2020.
Global mat kommer att fortsätta att dominera marknaden för flexibla förpackningar, en anpassning till efterfrågan på lätta förpackningar över hela industrisektorn.
Innovationer kommer att fortsätta att fokusera på att förbättra barriäregenskaperna hos flerskiktsplast- och laminatformuleringar för livsmedelsapplikationer, eller att upprätthålla prestanda och samtidigt minska tjockleken av filmen. Samtidigt kommer ny höghastighetsfyllningsutrustning som håller behållare av deras halsarmaturer tillåta flexibla format att ersätta hårdplast-PET i dryckessegmentet där dess genomslag hittills varit begränsat.
Pappförpackningar reagerar på e-handel
Vid 261 miljarder dollar var pappförpackningar (korrugerade format, vikbara kartonger och kartonger för vätska) materialtypen med det högsta värdet under 2015 – en position den behåller 2020. År 2015 passerade Kina USA som den största nationella marknaden för kartongförpackning och kommer att stå för nästan en fjärdedel av den globala konsumtionen 2020.
Av de större ekonomierna som profilerades av Smithers Pira kommer två andra asiatiska länder, efter Kina, ha den största relativa årliga expansionen över studieperioden – Indien och Sydkorea.
Ökningen av e-handel har varit en konsumentförändring som är ansvarig för en stor del av den senaste tidens tillväxt på kartongförpackningsmarknaden, en tillämpning där det är det dominerande formatet. Tillväxtmarknader som Kina och Indien handlar på nätet lika ofta som mer utvecklade länder och konsumenter föredrar alltmer att handla digitalt än i den fysiska detaljhandeln. Detta pekar på att flera viktiga aspekter av pappförpackningar förändras. Till exempel skickas 30 till 40 procent av online-inköp tillbaka, vilket innebär att deras förpackningar måste vara lätt-öppnade och återförslutbara.
I framtiden kommer e-handeln troligen fokusera ytterligare på att skräddarsy pappförpackningar för att maximera slutanvändarens upplevelse.
Stabilt inom metallförpackning
Metallförpackningar kommer att spegla den genomsnittliga årliga tillväxten i förpackningar för 2015-2020, enligt Smithers Piras data.
Efterfrågan kommer att komma från Asien, återigen med Kina i spetsen. I de utvecklade marknaderna i Västeuropa och Nordamerika, kommer konserverad mat drabbas av konkurrens från lättviktiga, konsumentvänliga, flexibla kartongmaterial. Detta är understött av att hälsomedvetna konsumenter i utvecklade regioner visar en preferens för färska, snarare än på konserverade, frukter och grönsaker.
Aerosolburkar har sett en ökning i efterfrågan i och med att industrierna för personlig vård, kosmetika, och hushåll- och fordonsvård växer stadigt. Tillväxten är främst inriktad på konsumentklassens ökning i Asien. Det kommer att finnas utrymme för innovation också, som ser till att upprepa framgångarna som Unilever såg när de minskade sin aluminiumanvändning med 24 ton per år efter att ha bytt format på sina deodoranter till 50 procent mindre format av ”komprimerade burkar” under 2013.
Glas överväger en lyxig framtid
Den långsammaste växande förpackningstypen för 2015-2020 är glas. Detta återspeglar dess långsiktiga övergång från en viktig råvara i dryckesförpackningar till ett lyxig material som föredras för att skapa en premiumkänsla och sofistikerat intryck.
Högst upp i denna marknad, vill Champagne-hus vara pionjärer inom isotermiska förpackningar som håller produkten kall i cirka två timmar efter att ha tagits av kylning.
Bryggare kommer under tiden att fortsätta att övergå från traditionella etiketter till flaskor med premium finish, med hjälp av tryckkänsliga etiketter (PSL) för att uppnå ett ”no label”-utseende. Samtidigt kommer de att undersöka frostat glas, taktila effekter och unika former för att projicera en kvalitetsuppfattning.
– Smithers Pira
Smithers Pira erbjuder Sign&Prints läsare en unik 10-procentsrabatt på The Future of Global Print to 2020 fram till 31 augusti. Gå in här och ange rabattkoden SP10OFF: http://www.smitherspira.com/industry-market-reports/printing/the-future-of-global-printing-markets-to-2020