Fyra trender som driver tryck på folie

PUBLICERAD: 14 september 2016
UPPDATERAD: 14 september

Smithers Pira erbjuder Sign&Prints läsare en unik 10-procentsrabatt på The Future of Global Print to 2020 fram till 30 september. Gå in här och ange rabattkoden SP10OFF: http://www.smitherspira.com/industry-market-reports/printing/the-future-of-global-printing-markets-to-2020


Fördelarna med tryck på folier – ekonomi, mångsidighet, bekvämlighet, och biologisk anpassningsförmåga – gör flexibla förpackningar till en av de lämpligaste tillväxtmarknaderna inom förpackning under de kommande åren.

Den globala marknaden för folieförpackningar förväntas växa med i snitt 3,4 procent under de kommande fem åren och uppgå till 2 000 miljarder kronor år 2020. Den här dynamiska förpackningssektorn har en enorm potential för teknikleverantörer, förpackningskonverterare och varumärkesägare.

Flexibel förpackning är det mest ekonomiska sättet att paketera, bevara och distribuera mat, drycker, andra livsmedel, läkemedel och produkter som behöver lång hållbarhetstid. De kan utformas med barriäregenskaper anpassade för att passa de produkter som ska förpackas och deras slutanvändning, medan andra barriärförpackningsformat i allmänhet har en one-size-fits-all-metod. Flexibla förpackningar kan nu att göras i en mängd olika innovativa former, storlekar och utseenden, och kan innefatta komponenter som handtag och öppnings- och återförslutningsfunktioner som dragkedjor och pipar.

I den här artikeln tittar Smithers Pira på sin senaste marknadsdata för att identifiera de fyra viktigaste trenderna som driver marknaden för flexibla förpackningar.

Tunnare plastfilm

Flexibla förpackningar använder mindre resurser och energi än andra typer av förpackningar. Det innebär en betydande minskning av förpackningskostnader, materialanvändning och transportkostnader samt vissa prestandafördelar över hårda förpackningar. Användning av flexibla förpackningar kan minimera kostnaderna mellan omvandlaren, förpackaren, återförsäljaren och slutanvändaren. Det tar inte bara upp mindre utrymme när den är tom än hårda förpackningar, men kan också byggas på plats från valsmaterial vid fyllningsplatsen, vilket minimerar transport av färdigformade tomma förpackningar.

En viktig trend för flexibla plastförpackningar är att en kombination av miljöbelastningar och höga polymerpriser gör att kunderna efterfrågar ännu tunnare filmer.

Denna minskning av plastfilmens tjocklek kommer att fortsätta även om många av de traditionella filmerna når gränserna för denna trend. Den flexibla förpackningsbranschen kommer att börja visa på ”pre-cycling”-fördelarna med dessa förpackningar kontra hårda förpackningar i och med att en kombination av miljöbelastningar och osäkra polymerpriser kvarstår. Inga nedgångar för papper och aluminiumfolie väntas som efterfrågan på dem nått bottenlinjen i många regioner.

Högpresterande filmer

På andra änden av spektrumet från tunnare filmer är uppgången och betydelsen av högpresterande filmer. Trenden inom livsmedelsförpackningsfilmer är mot högpresterande filmstrukturer som är mindre genomtränglig för att öka hållbarheten och förbättra smaker. Tillväxt sker i och med övergången av föremål förpackade i hårda förpackningar till flexibla förpackningar av hög kvalitet. Icke-livsmedelsförpackningstillämpningar finns inom industri och jordbruk.

En ökande andel av premiumprodukter – inklusive produkter som säljs i förpackningar med modifierad atmosfär (MAP) – är också gynnsamma för flexibla förpackningar inom bakverk. Några av dessa produkter är glutenfritt bröd, frukostvaror som croissanter, pannkakor, delvis bakade bröd och frallor, specialbröd och kakor.

Två andra gynnsamma trender är ökat tryck från återförsäljare för att förlänga hållbarheten, och ett skifte inom catering från fryst sandwich-bröd till MAP-förpackade bröd.

Den pågående framgång för flexibla förpackningar som ersättning för glas- och metallpaket, särskilt destillerade och varmfyllda produkter, kan förklaras genom betydande förbättringar i barriäregenskaper hos plastfilmer och särskilt genomskinliga plastfilmer.

En av fördelarna med flexibla förpackningar är möjligheten för varumärkesägaren att ”ställa in” barriären baserat på produkt- och hållbarhetskrav. Med glas- och metallförpackningar, finns mycket höga hinder oavsett om de behövs eller inte. Exempelvis är det helt onödigt att förpacka kyld mjölk i en glasbehållare när det kommer till att upprätthålla produktens lagringstid. Mjölk oxiderar mycket långsamt kylda temperaturer och behöver därför inte ett barriär-paket alls.

Den andra ytterligheten skulle vara vin, som, även vid kylda temperaturer reagerar med syre mycket snabbt och är lämpligt för en glasbehållare. Flexibla förpackningar kan enkelt utformas för båda typerna av produkter och alla nivåer av fukt och syrebarriär som behövs för att både genomskinliga och oklara format. För det mesta är barriären hos flexibla förpackningar för detaljhandelsprodukter en laminering av flera skikt av plast, så nivån av barriären som behövs kan åstadkommas genom ett eller flera skikt.

Konsumentens bekvämlighet

Eftersom fler och fler konsumenter har alltmer upptagna och hektiska livsstilar har de inte tid att laga mat från grunden, utan föredrar att välja bekväma måltidslösningar i stället. Detta sätter färdigmat i nya flexibla förpackningsformat i en bra position för att dra nytta av den nuvarande sociala och ekonomiska utvecklingen.

Konsumtionen av förpackat färskt kött, fisk och fågel kommer att växa i en snabbare takt än oförpackade produkter till 2020. Denna utveckling förklaras av konsumenternas efterfrågan på mer praktiska lösningar och den växande dominans som stormarknader har, där förpackade livsmedel ger längre hållbarhet.

Konsumtion av kylda livsmedel har ökat stadigt under det senaste decenniet, och drivs av allt fler som besöker snabbköp och stormarknader, särskilt på utvecklingsmarknaderna, och konsumenternas efterfrågan på bekvämlighetsprodukter som förkokta, för-rostade eller för-skivade produkter. Tillväxten i sektorn för för-skivade produkter har främjat den växande efterfrågan på MAP förpackningar. Efterfrågan på kyld mat drivs också av en större variation av färdigmat, färsk pasta, skaldjur och exotiska kött samt en trend mot mer bekvämliga matköp av tidsmedvetna konsumenter.

Biologiskt framtagen och biologiskt nedbrytbar teknik

Under de senaste åren har ett antal nya produktlanseringar inom biobaserade plastförpackningar ägt rum. Spridningen av biobaserade plastfilmer fortsätter där polymjölksyra (PLA), polyhydroxialkanoater (PHA) och poly-trimetylentereftalat (PTMT) visar sig mest lovande på materialsidan av ekvationen, och filmer av termoplastisk stärkelse (TPS) på petroleumersättningssidan.

Brasiliens Braschem Green PE har gjort stora framsteg inom det senare, en stor del av den polyetylen som konsumeras i Brasilien kommer från råmaterial från lokalt odlade sockerrör.

Braschem hae viss framgång utanför sin egen region också, i och med att det stora USA-baserade bageriet Bimbo Bakeries USA nyligen bytte sina Eureka! Ekologiskt bröd-påsar från petroleumbaserade PE till Braschem sockerrörsbaserade material. Även om dessa påsar endast är 36 procent bio-baserade, representerar detta en betydande förändring, i synnerhet i ett paket som vanligen anses vara mycket billigt.

Emerald Packaging, en USA-baserad omvandlare inom flexibla förpackningar, har lanserat en påse för potatis som tillverkas dels från potatisstärkelse. Filmen är 25 procent potatisstärkelse-harts och 75 procent lågdensitetspolyeten-blandning. Emerald hävdar att filmen är starkare än 100 procentig lågdensitetspolyeten-film (LDPE).

Ett annat exempel från Toyotas Tsusho Technologies är polyetentereftalat-plast (PET) baserad på sockerrör. Filmer tillverkade av Tsushos harts gör sin väg in på marknaden som ersättning för traditionella PET-filmer utan att drabbas av någon av de typiska bearbetningsutmaningar som ofta förekommer med filmer av biomassa.

Dai Nippon Printing, också från Japan, har lanserat vakuumplacerade barriärfilmer baserade på deras serie av PET-filmer av biomassa. Dessa filmer tillverkas av sockerrör och andra etanolkällor och kombineras med petroleumbaserade komponenter för att minska koldioxidutsläppen med 10 procent, eller mer, jämfört med traditionella PET-barriärfilmer.

Denna forskning bygger på Smithers Piras rapport The Future of Global Flexible Packaging to 2020.

– Smithers Pira

Läs vidare

Axfood använder AI som AD i kampanj

Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk. 
g44

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Här är de nominerade i Packnorth Award

Juryn i Packnorth Award 2024 är nu klar med sitt arbete.
FotoJet---2024-09-27T132418.775

Här invigs DS Smiths nya jätteanläggning

– Vi finns i ett område som är något av en motor för Sverige, säger Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith Norden.
Intervju

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560