Fyra trender som driver tryck på folie

PUBLICERAD: 14 september 2016
UPPDATERAD: 14 september

Smithers Pira erbjuder Sign&Prints läsare en unik 10-procentsrabatt på The Future of Global Print to 2020 fram till 30 september. Gå in här och ange rabattkoden SP10OFF: http://www.smitherspira.com/industry-market-reports/printing/the-future-of-global-printing-markets-to-2020


Fördelarna med tryck på folier – ekonomi, mångsidighet, bekvämlighet, och biologisk anpassningsförmåga – gör flexibla förpackningar till en av de lämpligaste tillväxtmarknaderna inom förpackning under de kommande åren.

Den globala marknaden för folieförpackningar förväntas växa med i snitt 3,4 procent under de kommande fem åren och uppgå till 2 000 miljarder kronor år 2020. Den här dynamiska förpackningssektorn har en enorm potential för teknikleverantörer, förpackningskonverterare och varumärkesägare.

Flexibel förpackning är det mest ekonomiska sättet att paketera, bevara och distribuera mat, drycker, andra livsmedel, läkemedel och produkter som behöver lång hållbarhetstid. De kan utformas med barriäregenskaper anpassade för att passa de produkter som ska förpackas och deras slutanvändning, medan andra barriärförpackningsformat i allmänhet har en one-size-fits-all-metod. Flexibla förpackningar kan nu att göras i en mängd olika innovativa former, storlekar och utseenden, och kan innefatta komponenter som handtag och öppnings- och återförslutningsfunktioner som dragkedjor och pipar.

I den här artikeln tittar Smithers Pira på sin senaste marknadsdata för att identifiera de fyra viktigaste trenderna som driver marknaden för flexibla förpackningar.

Tunnare plastfilm

Flexibla förpackningar använder mindre resurser och energi än andra typer av förpackningar. Det innebär en betydande minskning av förpackningskostnader, materialanvändning och transportkostnader samt vissa prestandafördelar över hårda förpackningar. Användning av flexibla förpackningar kan minimera kostnaderna mellan omvandlaren, förpackaren, återförsäljaren och slutanvändaren. Det tar inte bara upp mindre utrymme när den är tom än hårda förpackningar, men kan också byggas på plats från valsmaterial vid fyllningsplatsen, vilket minimerar transport av färdigformade tomma förpackningar.

En viktig trend för flexibla plastförpackningar är att en kombination av miljöbelastningar och höga polymerpriser gör att kunderna efterfrågar ännu tunnare filmer.

Denna minskning av plastfilmens tjocklek kommer att fortsätta även om många av de traditionella filmerna når gränserna för denna trend. Den flexibla förpackningsbranschen kommer att börja visa på ”pre-cycling”-fördelarna med dessa förpackningar kontra hårda förpackningar i och med att en kombination av miljöbelastningar och osäkra polymerpriser kvarstår. Inga nedgångar för papper och aluminiumfolie väntas som efterfrågan på dem nått bottenlinjen i många regioner.

Högpresterande filmer

På andra änden av spektrumet från tunnare filmer är uppgången och betydelsen av högpresterande filmer. Trenden inom livsmedelsförpackningsfilmer är mot högpresterande filmstrukturer som är mindre genomtränglig för att öka hållbarheten och förbättra smaker. Tillväxt sker i och med övergången av föremål förpackade i hårda förpackningar till flexibla förpackningar av hög kvalitet. Icke-livsmedelsförpackningstillämpningar finns inom industri och jordbruk.

En ökande andel av premiumprodukter – inklusive produkter som säljs i förpackningar med modifierad atmosfär (MAP) – är också gynnsamma för flexibla förpackningar inom bakverk. Några av dessa produkter är glutenfritt bröd, frukostvaror som croissanter, pannkakor, delvis bakade bröd och frallor, specialbröd och kakor.

Två andra gynnsamma trender är ökat tryck från återförsäljare för att förlänga hållbarheten, och ett skifte inom catering från fryst sandwich-bröd till MAP-förpackade bröd.

Den pågående framgång för flexibla förpackningar som ersättning för glas- och metallpaket, särskilt destillerade och varmfyllda produkter, kan förklaras genom betydande förbättringar i barriäregenskaper hos plastfilmer och särskilt genomskinliga plastfilmer.

En av fördelarna med flexibla förpackningar är möjligheten för varumärkesägaren att ”ställa in” barriären baserat på produkt- och hållbarhetskrav. Med glas- och metallförpackningar, finns mycket höga hinder oavsett om de behövs eller inte. Exempelvis är det helt onödigt att förpacka kyld mjölk i en glasbehållare när det kommer till att upprätthålla produktens lagringstid. Mjölk oxiderar mycket långsamt kylda temperaturer och behöver därför inte ett barriär-paket alls.

Den andra ytterligheten skulle vara vin, som, även vid kylda temperaturer reagerar med syre mycket snabbt och är lämpligt för en glasbehållare. Flexibla förpackningar kan enkelt utformas för båda typerna av produkter och alla nivåer av fukt och syrebarriär som behövs för att både genomskinliga och oklara format. För det mesta är barriären hos flexibla förpackningar för detaljhandelsprodukter en laminering av flera skikt av plast, så nivån av barriären som behövs kan åstadkommas genom ett eller flera skikt.

Konsumentens bekvämlighet

Eftersom fler och fler konsumenter har alltmer upptagna och hektiska livsstilar har de inte tid att laga mat från grunden, utan föredrar att välja bekväma måltidslösningar i stället. Detta sätter färdigmat i nya flexibla förpackningsformat i en bra position för att dra nytta av den nuvarande sociala och ekonomiska utvecklingen.

Konsumtionen av förpackat färskt kött, fisk och fågel kommer att växa i en snabbare takt än oförpackade produkter till 2020. Denna utveckling förklaras av konsumenternas efterfrågan på mer praktiska lösningar och den växande dominans som stormarknader har, där förpackade livsmedel ger längre hållbarhet.

Konsumtion av kylda livsmedel har ökat stadigt under det senaste decenniet, och drivs av allt fler som besöker snabbköp och stormarknader, särskilt på utvecklingsmarknaderna, och konsumenternas efterfrågan på bekvämlighetsprodukter som förkokta, för-rostade eller för-skivade produkter. Tillväxten i sektorn för för-skivade produkter har främjat den växande efterfrågan på MAP förpackningar. Efterfrågan på kyld mat drivs också av en större variation av färdigmat, färsk pasta, skaldjur och exotiska kött samt en trend mot mer bekvämliga matköp av tidsmedvetna konsumenter.

Biologiskt framtagen och biologiskt nedbrytbar teknik

Under de senaste åren har ett antal nya produktlanseringar inom biobaserade plastförpackningar ägt rum. Spridningen av biobaserade plastfilmer fortsätter där polymjölksyra (PLA), polyhydroxialkanoater (PHA) och poly-trimetylentereftalat (PTMT) visar sig mest lovande på materialsidan av ekvationen, och filmer av termoplastisk stärkelse (TPS) på petroleumersättningssidan.

Brasiliens Braschem Green PE har gjort stora framsteg inom det senare, en stor del av den polyetylen som konsumeras i Brasilien kommer från råmaterial från lokalt odlade sockerrör.

Braschem hae viss framgång utanför sin egen region också, i och med att det stora USA-baserade bageriet Bimbo Bakeries USA nyligen bytte sina Eureka! Ekologiskt bröd-påsar från petroleumbaserade PE till Braschem sockerrörsbaserade material. Även om dessa påsar endast är 36 procent bio-baserade, representerar detta en betydande förändring, i synnerhet i ett paket som vanligen anses vara mycket billigt.

Emerald Packaging, en USA-baserad omvandlare inom flexibla förpackningar, har lanserat en påse för potatis som tillverkas dels från potatisstärkelse. Filmen är 25 procent potatisstärkelse-harts och 75 procent lågdensitetspolyeten-blandning. Emerald hävdar att filmen är starkare än 100 procentig lågdensitetspolyeten-film (LDPE).

Ett annat exempel från Toyotas Tsusho Technologies är polyetentereftalat-plast (PET) baserad på sockerrör. Filmer tillverkade av Tsushos harts gör sin väg in på marknaden som ersättning för traditionella PET-filmer utan att drabbas av någon av de typiska bearbetningsutmaningar som ofta förekommer med filmer av biomassa.

Dai Nippon Printing, också från Japan, har lanserat vakuumplacerade barriärfilmer baserade på deras serie av PET-filmer av biomassa. Dessa filmer tillverkas av sockerrör och andra etanolkällor och kombineras med petroleumbaserade komponenter för att minska koldioxidutsläppen med 10 procent, eller mer, jämfört med traditionella PET-barriärfilmer.

Denna forskning bygger på Smithers Piras rapport The Future of Global Flexible Packaging to 2020.

– Smithers Pira

Läs vidare

Antalis stärker på den baltiska marknaden

Antalis som är verksamma inom bland annat förpackning, visuell/grafisk kommunikation och kontorsvaror fortsätter att expandera internationellt. Det franska företaget förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.
Herve-Poncin-Chief-Executive-Officer-of-Antalis

Han satsar 100 miljoner kronor på ny etikettproduktion

I det lilla samhället Kattarp, drygt en mil norr om Helsingborg, händer något märkligt. På en idyllisk lantbruksgård byggs en helt ny etikettproducerande verksamhet, helt från scratch, och stora pengar satsas.
sten

Mångsidig skärmaskin med fyra olika verktyg

Intec har lanserat en ny digital skärmaskin som ska kunna klara av såväl kiss cut-skärning av etiketter som tjockare räfflat förpackningsmaterial och allt däremellan.
Pack-shots

Åtta45 satsar på kinesisk laminator

När Åtta45 i Stockholm bytte ut sin ålderdomliga laminator hittade de en lösning från mittens rike. Med den kinesiska maskinen har de fått en snabb arbetshäst för stora volymer.
1-Åtta45

Senaste nytt

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w