Schneidler säljer storformatsdelen till R&D Spandex och samlar den klassiska verksamheten (bokbinderi, förpackning, tryck och industriellt tryck) i Edvard Schneidler AB, där Anders Medbo blir vd. Han kommer närmast från Agfa, där han varit Nordenchef.
Schneidler Grafiska, som levererar service och förnödenheter samt säljer till tryckerier, förpackningsföretag och producenter inom intelligent tryck, blir namnet som Spandex fortsätter att arbeta med, och de kommer att finnas kvar i huset i Kista.
– Edvard Schneidler AB kommer att ha samma adress och ett samarbete med Schneidler Grafiska när det gäller lager, logistik och service. På det sättet utnyttjar vi anläggningen maximalt, säger Anders Medbo, vd på Edvard Schneidler.
Edvard Schneidlers grundläggande verksamhet grundar sig på försäljningen av Toray torroffset och ett antal agenturer inom efterbehandling (störst där är Kolbus), flexo och funktionellt tryck som spås bli den snabbaste växande delen av trycket under den kommande tioårsperioden.
Schneidler är branschens äldsta leverantörsföretag i Sverige. De spårar sina rötter tillbaka till 1670-talet, då det var bokbinderi som gällde. Under 1800-talet blev det bolag i dagens mening och sedan 1930-talet är det familjen Skantze som är ägare.
Sedan vd Jesper Skantze rycktes bort i sjukdom för några år sedan har bolaget sökt olika vägar framåt, innan man fastnat för den som nu valts. Storformatsdelen, med framför allt HP, har vuxit sig allt starkare och tagit fokus från de andra delarna. Nu behåller familjen den fina fastigheten i Kista och Edvard Schneidler AB. R&D Spandex blir hyresgäster och planerar att tills vidare arbeta med både det egna varumärket och Schneidler Grafiska.
Med tydligare fokus på efterbehandling, flexotryck och torroffset skulle man kunna säga att Edvard Schneidler går mer tillbaka till rötterna.
– Det är bara delvis sant, säger Anders Medbo. Det finns en uttalad tillväxtstrategi inom Edvard Schneidler och vi kommer under hösten att titta på lösningar både inom efterbehandling och funktionellt tryck, för att styrka vår ställning där. Jag ser många intressanta lösningar på förpackningssidan, som ju absolut inte är någon krisbransch. Flera områden inom flexotryck (som traditionellt används som tryckmetod för förpackningar, reds.anm.) visar också långvarig tillväxt eller oförändrad marknadsposition.
– I Köpenhamn har vi två personer anställda, som betjänar Danmark och Sydsverige på flexosidan.
– Tanken är att utöka försäljningsorganisationen när vi hunnit titta mer på vilka marknader vi primärt ska expandera inom. Just nu ligger fokus på att få den nya organisationen, med sju egna anställda, att fungera.