Första dagen på Empack har underrubrik: The future of packaging technology. Mässan handlar mycket om innovativa förpackningar och miljö med hållbar utveckling. Parallellt hålls seminarier med ämnen som förpackningsdesign, trender, bioekonomi och bioplaster.
Ulf Jeppson och Mats Strand på Strand Packaging visar upp sin OTB-förpackning som står för Oxygen Tight Bagless. Det är en lufttät förpackning som samtidigt ersätter den inre påsen i förpackningarna. En betydande miljöförbättring eftersom den inre påsen oftast är av plast. OTB-förpackning ökar hållbarheten på produkterna och gör att innehållet exempelvis inte mjuknar vid hög luftfuktighet.
Thomas Leth på Tetra Pak Nordics visar upp två av förpackningarna som han vill slå ett extra slag för. Den vänstra förpackningen är helt växtbaserad vilket gäller även plastkorken och barriärskiktet inuti. Den växtbaserade plasterna är i dagsläget gjorda av socker och något dyrare.
Den helt nya förpackningen till höger, Tetra Top 330 Mini V Nallo är gjord av kartong från FSC-certifierad skog. Kartongflaskan är framtagen med yngre generationer i åtanke som värderar både miljöaspekten och möjligheten att ta med sig produkten på språng och är 40 procent lättare än de traditionella plastflaskorna. Förutom miljömässiga fördelar har den ett bättre skydd än genomskinliga förpackningar och har en större och lättare tryckbar yta.
Tetra Pak ska även ha en eloge för årets hållbarhetsredovisning som bygger på FN:s 17 globala mål för en hållbar utveckling. Tetra Paks mål är att alla förpackningar ska vara helt förnyelsebara och bestå av växtbaserat material.
Nostalgitripp för oss lite äldre: de första tetrapaken.
Kartongbolaget har skaffat en digital Indigopress i format B2, 530 x 750 millimeter. Den ekonomiska brytpunkten ligger på 3200 ark. Nu handlar det om att visa kunderna vad man kan göra med variabeldata i förpackningstryck. Jesper Andréalund på Kartongbolaget håller som exempel i en förpackning till Lakritsfabriken där alla askar är numrerade och även olika i trycket.
Ann-Charlotte Z. Höglund från Zetatrade och Luca Avesani från den italienska papperstillverkaren Fedrigoni visar upp det senaste papperssortimentet av specialpapper som i de flesta fall finns i ytvikter från 80 till 800 gram.
Proverna är sorterade i två pärmar med färgade och vita papper, både med släta och strukturerade ytor.
Martin Enocson på Frontpac visar upp två bag-in-box med foliering och med prägling för att skapa en beröringskänsla i ytan. Förpackningen med trycket på insidan är anpassad för e-handel. Den är också konstruerad för att inte gå sönder vilket kan göra att kunden ofta reklamerar innehållet även om det är helt. Förpackningen kan också förses med en extra rivremsa för enklare returnering.
Gafs Kartong har skaffat en laserstans. Den klarar av att stansa upp till 2000 ark per timme, beroende på hur komplicerade stansningar som ska göras. Förutom att eliminera kostnaden för själva stansformen så kan de variabelt stansa helt fria former med hur många hål som helst. Gafs har också ett jobb med att tala om för kunderna vilka möjligheter som finns med en digitalstans. Gabriella Lööf visar exempel på dessa.
Beneli är en sammanslagning mellan två företag, Rotakett och Adhtech. På så sätt skapade man ett företag som både producerar tryckta etiketter och elektronik. En stor del av produktionen är också avancerade hjärtcensorer som Michael Bäärnhielm på Beneli håller i handen.
Beneli trycker också RFID-taggar (radio-frequency identification) som integreras i deras tryckta etiketter. I detta fall kan man med hjälp av mobiltelefonen få förslag på olika kryddningar. RFID-taggen är nära släkt med NFC-taggen.
Beneli erbjuder andra säkerhetslösningar som exempelvis 3D-filmer med olika mönster som man kan lägga ett tryck under och som inte kan kopieras från företaget Rolling Optics i Solna.
Eson Pac har i huvudsak tre olika produktionsdelar: förpackningar, bipacksedlar (leaflet, booklet) och etiketter. De trycker både i offset och flexo på sex olika ställen i Europa. Det gör att Eson Pac kan erbjuda kunderna flexibla lösningar. Linda Holmberg visar upp en lyxigare förpackning med en flersidig bipacksedel i plast med mer information monterad i locket på förpackningen.
I Elanders monter hittar man inga telefonkataloger idag. I stället producerar de, bland annat, förpackningar på tryckeriet i Mölnlycke. Per-Erik Einerth till vänster håller i en ”lyxförpackning” för handböcker till Volvos lastbilar. Jan Vesterberg håller i en matlåda, tryckt i digitalpressen i Mölnlycke. Matlådorna trycks i små serier till olika restauranger med egna loggan och text på.