Latex går in i ny fas

Jimmy Enström och Hans Rosén, Schneidler Grafiska.

På Drupa släppte HP den tredje generationen av sitt latexbläck även för 1500- och 5×0-serierna.

I grunden innebär latex att man lägger pigmentet i en plast, som sedan blandas med vatten. Skrivaren ångar bort vattnet och polymeren bildar en jämn, tunn film som skyddar pigmentet.

– Det är främst reptåligheten som blivit bättre med det nya bläcket, säger Hans Rosén från Schneidler Grafiska, som är ett av de tre företag i Sverige som säljer HP:s latexmaskiner. De andra två är Olsonic och Visutech.

– Det är dock bara Schneidler som säljer hela HP Latex-sortimentet, Olsonic säljer 3×0- och 5×0-serien och Visutec 1500- och 3×00-serien, påpekar han.

Det nya bläcket finns i de nya maskinerna i serierna 300, 500, 1500 och 3000. Det kräver en mycket effektivare värmeenhet och kan därför inte användas i äldre maskiner.

– Det fina med latex är att man kan arbeta vidare med materialet direkt efter att det är tryckt. Om det inte är torrt så har man kört för snabbt, använt för mycket bläck eller för lite värme. Det finns bara dessa tre parametrar och när de är i ordning så blir trycket rätt. Nya profiler för denna balansering läggs i en molntjänst och hämtas ner till respektive maskin när den ska trycka.

På Drupa presenterades den nya, tre meter breda 1500-modellen. Kostnaden ligger runt 1,5 miljon kronor, beroende på vilka funktioner som ska användas. Den arbetar – som alla HP Latex-skrivare – med sex färger: fyrfärg samt light magenta och light cyan. Dessutom har 1500 en sjunde färgenhet för optimizer. Huvudet är tio centimeter brett.

Vill du ha dubbla hastigheten och istället ett 20 centimeter brett huvud, får du satsa på den nya versionen av 3000-maskinen. Det är samma huvud och värmeenhet som i 1500. Skillnaden är bara att den målar dubbelt så brett och har sju färger.

Hans Rosén berättar också om dag/natt-funktionen där du på framsidan lägger på 100 procent färg och på baksidan trycker 60 procent.

– Då kan du ha ljuslådan bakgrundsbelyst på natten och släckt på dagen.

Affischer i A1, till exempel för butiksskyltning, är exempel på produkter från HP Pagewide.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Nannatrycket halverar
kostnad för papper och färg

Holmebo Paper lanserar ett nytt papper för riktigt tunt tryck. Tillsammans med en ny rundbindare från Horimatic skapas en produkt med full funktionalitet men minimal vikt.
– Idén är att du trycker på ett mycket tunt papper – lite drygt 14 gram per kvadratmeter. Genom att du har en produkt med minst 64 sidor – men helst 96 sidor eller fler – så får du stadgan, säger Holmebos vd Nils Ringlek.

Publicerat av: