Latex går in i ny fas

PUBLICERAD: 14 oktober 2016
UPPDATERAD: 14 november
Jimmy Enström och Hans Rosén, Schneidler Grafiska.

På Drupa släppte HP den tredje generationen av sitt latexbläck även för 1500- och 5×0-serierna.

I grunden innebär latex att man lägger pigmentet i en plast, som sedan blandas med vatten. Skrivaren ångar bort vattnet och polymeren bildar en jämn, tunn film som skyddar pigmentet.

– Det är främst reptåligheten som blivit bättre med det nya bläcket, säger Hans Rosén från Schneidler Grafiska, som är ett av de tre företag i Sverige som säljer HP:s latexmaskiner. De andra två är Olsonic och Visutech.

– Det är dock bara Schneidler som säljer hela HP Latex-sortimentet, Olsonic säljer 3×0- och 5×0-serien och Visutec 1500- och 3×00-serien, påpekar han.

Det nya bläcket finns i de nya maskinerna i serierna 300, 500, 1500 och 3000. Det kräver en mycket effektivare värmeenhet och kan därför inte användas i äldre maskiner.

– Det fina med latex är att man kan arbeta vidare med materialet direkt efter att det är tryckt. Om det inte är torrt så har man kört för snabbt, använt för mycket bläck eller för lite värme. Det finns bara dessa tre parametrar och när de är i ordning så blir trycket rätt. Nya profiler för denna balansering läggs i en molntjänst och hämtas ner till respektive maskin när den ska trycka.

På Drupa presenterades den nya, tre meter breda 1500-modellen. Kostnaden ligger runt 1,5 miljon kronor, beroende på vilka funktioner som ska användas. Den arbetar – som alla HP Latex-skrivare – med sex färger: fyrfärg samt light magenta och light cyan. Dessutom har 1500 en sjunde färgenhet för optimizer. Huvudet är tio centimeter brett.

Vill du ha dubbla hastigheten och istället ett 20 centimeter brett huvud, får du satsa på den nya versionen av 3000-maskinen. Det är samma huvud och värmeenhet som i 1500. Skillnaden är bara att den målar dubbelt så brett och har sju färger.

Hans Rosén berättar också om dag/natt-funktionen där du på framsidan lägger på 100 procent färg och på baksidan trycker 60 procent.

– Då kan du ha ljuslådan bakgrundsbelyst på natten och släckt på dagen.

Affischer i A1, till exempel för butiksskyltning, är exempel på produkter från HP Pagewide.

Läs vidare

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

PrintVis levererar omedelbara CO2-beräkningar

PrintVis, den molnbaserade plattformen för administration inom den grafiska industrin, har tillkännagett ett strategiskt partnerskap med CarbonQuota för att integrera automatiserade CO2-beräkningar i sin lösning för tryckhantering.

Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

PS Nordic utvecklar nya affärsområden

Skyltkoncernen PS Nordic breddar verksamheten med elinstallationer, entreprenad och fler typer av montage. 

PS

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong