Finpappers- och emballagegrossisten Antalis byter leverantör från Bong till Intermail, och därmed sortiment inom produktgruppen kuvert. Förändringen innebär att Antalis affärskuvertserie byts ut från Mailman till svensktillverkade Opus. Antalis breddar samtidigt sitt sortiment av affärskuvert vid övergången och erbjuder ett skandinaviskt kuvertsortiment.
Intermail är en danskägd kuvertproducent som finns i alla nordiska länder. All kuverttillverkning sker i småländska Oskarshamn. Tilltryck på kuvert produceras, förutom i Oskarshamn, även i Köpenhamn, Oslo och Åbo. Företaget har totalt 235 anställda med kontor och lager i samtliga nordiska länder.
Samarbetet innebär därtill att Intermail kommer att tillverka kuvertserien Scandia 2000 och samtidigt sälja den till sina egna kunder. Det betyder också att Antalis kommer erbjuda marknaden otryckta kuvert och Intermail tryckta. Avsikten med samarbetet är att tydliggöra varumärket Scandia 2000 från Lessebo bruk och samtidigt öka tillgängligheten av kuverten genom samarbetet med Intermail.
– Leverantörsbytet är ett strategiskt och naturligt steg i att kunna erbjuda våra kunder svensktillverkade kuvert av högsta kvalitet, säger Madeleine Eklund, skandinavisk produktchef på Antalis, och fortsätter:
– Ett svensktillverkat sortiment ligger helt i linje i tiden med Antalis strategi där många efterfrågar närproducerade produkter, vilket borgar för mycket starka miljöfördelar och säkra leveranser.
Utöver området kuvert fördjupas även samarbetet inom förpackningsemballage, där Antalis är Europas största distributör. Intermail har tidigare saknat ett produktsortiment inom området och kommer nu att kunna erbjuda sina kunder ett brett sortiment av nya produkter.
– Vi är glada över samarbetet med Antalis som innebär att vi kommer att komplettera vårt kuverterbjudande till våra befintliga kunder med emballage och förpackningsprodukter. Detta är ett starkt växande produktområde, där Antalis erbjuder ett mycket brett sortiment och besitter stor kompetens, så detta kommer gagna oss båda i tider där förpackningslösningar för primär e-handeln växer lavinartat säger Thomas Axelsson, Intermails vd i Sverige.