Antalis och Intermail inleder omfattande samarbete

PUBLICERAD: 27 oktober 2016
UPPDATERAD: 27 oktober

Finpappers- och emballagegrossisten Antalis byter leverantör från Bong till Intermail, och därmed sortiment inom produktgruppen kuvert. Förändringen innebär att Antalis affärskuvertserie byts ut från Mailman till svensktillverkade Opus. Antalis breddar samtidigt sitt sortiment av affärskuvert vid övergången och erbjuder ett skandinaviskt kuvertsortiment.

Intermail är en danskägd kuvertproducent som finns i alla nordiska länder. All kuverttillverkning sker i småländska Oskarshamn. Tilltryck på kuvert produceras, förutom i Oskarshamn, även i Köpenhamn, Oslo och Åbo. Företaget har totalt 235 anställda med kontor och lager i samtliga nordiska länder.

Samarbetet innebär därtill att Intermail kommer att tillverka kuvertserien Scandia 2000 och samtidigt sälja den till sina egna kunder. Det betyder också att Antalis kommer erbjuda marknaden otryckta kuvert och Intermail tryckta. Avsikten med samarbetet är att tydliggöra varumärket Scandia 2000 från Lessebo bruk och samtidigt öka tillgängligheten av kuverten genom samarbetet med Intermail.

antalis– Leverantörsbytet är ett strategiskt och naturligt steg i att kunna erbjuda våra kunder svensktillverkade kuvert av högsta kvalitet, säger Madeleine Eklund, skandinavisk produktchef på Antalis, och fortsätter:

– Ett svensktillverkat sortiment ligger helt i linje i tiden med Antalis strategi där många efterfrågar närproducerade produkter, vilket borgar för mycket starka miljöfördelar och säkra leveranser.

Utöver området kuvert fördjupas även samarbetet inom förpackningsemballage, där Antalis är Europas största distributör. Intermail har tidigare saknat ett produktsortiment inom området och kommer nu att kunna erbjuda sina kunder ett brett sortiment av nya produkter.

– Vi är glada över samarbetet med Antalis som innebär att vi kommer att komplettera vårt kuverterbjudande till våra befintliga kunder med emballage och förpackningsprodukter. Detta är ett starkt växande produktområde, där Antalis erbjuder ett mycket brett sortiment och besitter stor kompetens, så detta kommer gagna oss båda i tider där förpackningslösningar för primär e-handeln växer lavinartat säger Thomas Axelsson, Intermails vd i Sverige.

Senaste nytt

De investerar i digitalpress med efterbehandling

"Vi har ett uppsving för tryckta medier nu" säger Christopher Åberg, en av delägarna i Designhuset-Screentext.

bildjpg
De investerar i digitalpress med efterbehandling

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

HP lanserar ny print- and cut

HP DesignJet T870 är en kompakt, lätt och mångsidig 24-tumskrivare. Den skriver ut från A4- till A1-format.

HP-Designjet-T870_Retail_KSP_00_Hero_JPN_015_v2
HP lanserar ny print- and cut

Girls Who Print arrangerar "Fempire"

Den 13 november återvänder Girls Who Print Day Conference med "Fempire". En uppmaning att bygga, styra och äga sin framtid inom print.

FotoJet---2025-11-07T123222.859
Girls Who Print arrangerar ”Fempire”

Läs vidare

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Heidelberg lanserar personalfri plåthantering

Heidelberg tar plåttillverkningen till en ny nivå med lanseringen av Compact Pallet Loader (CPL) och Compact Bender, som kan integreras direkt i deras CtP-linjer.

20251028_CtP_Belichterstrecke_CPL_Compact_Bender_IMAGE_RATIO_1_5
Heidelberg lanserar personalfri plåthantering

Ny UV-färg utan fotoinitiatorer

Flint Groups färgnyhet Flexocure LEAP underlättar vid tryck av livsmedelsförpackningar genom att klara migrationstesterna.

Flintx
Ny UV-färg utan fotoinitiatorer

"Viktigare att realisera idén än att det ska vara ekonomiskt försvarbart"

Med mod som kompass och viljan att tänja på gränser och normer har den grafiska formgivaren Aron Kullander Östling vunnit Formgivningspriset 2025. För Sign&Print berättar han bland annat om arbetet bakom katalogen till konstutställningen Miss Brunnsviken och om den varma relationen till tryck.  

Aron3
”Viktigare att realisera idén än att det ska vara ekonomiskt försvarbart”