Matsvinn för 400 miljarder dollar

PUBLICERAD: 17 november 2016
UPPDATERAD: 17 november

Matsvinnet på världsbasis uppgår till 400 miljarder dollar och 20 miljarder kronor per år i Norge, vilket motsvarar 355 000 ton mat som kastas. Det är bakgrunden till det norska projektet Riktig emballering for redusert matsvinn. Genom att ta fram anpassade förpackningar för olika typer av livsmedel, som både förbättrar kvaliteten och hållbarheten, ska man få konsumenterna att slänga mindre mat.

Projektet leds av Bama, ett norskt företag inom frukt och grönsaker, med stöd av norska forskningsrådet och andra företag inom distribution och dagligvaruhandel. De kommer att arbeta med att ta fram förpackningslösningar för att öka kvaliteten och hållbarheten på livsmedlen samt anpassa dessa till användarens behov.

pettersen_schroder
Marit Kvalvåg Pettersen, Nofima och Anne Marie Schrøder, Matvett

– Det är sorgligt att över 60 procent av konsumenterna kastar fullt ätbar mat, vilket innebär att var åttonde matkasse slängs. Inom livsmedelsindustrin är svinnet 21 procent och i butikerna 17 procent, säger Anne Marie Schrøder från organisationen Matvett och forsätter:

– Vi måste därför fortsätta ställa krav på inblandade aktörer att de hittar lösningar för att minska svinnet.

Många orsaker till matsvinnet

På frågan om varför det kastas så mycket mat svarar Marit Kvalvåg Pettersen från Nofima forskningsinstitut:

– Anledningarna är många, som exempelvis att datummärkningen har löpt ut, maten är dålig eller har glömts bort i kylskåpet. Vi köper också för stora förpackningar, lagar för stora portioner och kastar alla matrester. Här kan förpackningar som bevarar och gör att vi kastar mindre mat göra stor nytta.

– Vi måste se till att maten är korrekt märkt. Konsumenterna måste få veta att livsmedlet ofta har en längre hållbarhet än utgångsdatum. Det är viktigt att livsmedelsföretag använder förpackningar, som både säkrar kvaliteten och har korrekt information till köparen. Det finns också många ensamhushåll i Norge och mindre förpackningsstorlekar för dessa bidrar till att minska matsvinnet, säger Anne Marie Schrøder.

malmo2
Annett Malmo på Lexit Group, som bland annat producerar etiketter och olika märkningslösningar, ingår i projektet Riktig emballering for redusert matsvinn.

Etiketten viktig

– Etiketten har utvecklats från en enkel informationsbärare till en viktig kanal för marknadsföring. Samtidigt som etiketten väcker kundens uppmärksamhet är den fortfarande en viktig informationsbärare. Etiketten visar innehåll, hur produkten ska användas, hållbarhet, lagring och serveringstips etcetera. Det är viktigt med information att maten också kan ätas efter bäst före datum om den förvaras på rätt sätt. Bäst före är inte samma som dålig efter, säger Annett Malmo och fortsätter:

– Etiketten kan också användas till att återförsluta förpackningen. Förpackningen blir inte tät till 100 procent men innehållet hålls på plats så att det inte behöver packas om vilket förbättrar hållbarheten eftersom produkten ligger kvar i den ursprungliga förpackningen.

Senaste nytt

De investerar i digitalpress med efterbehandling

"Vi har ett uppsving för tryckta medier nu" säger Christopher Åberg, en av delägarna i Designhuset-Screentext.

bildjpg
De investerar i digitalpress med efterbehandling

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

HP lanserar ny print- and cut

HP DesignJet T870 är en kompakt, lätt och mångsidig 24-tumskrivare. Den skriver ut från A4- till A1-format.

HP-Designjet-T870_Retail_KSP_00_Hero_JPN_015_v2
HP lanserar ny print- and cut

Girls Who Print arrangerar "Fempire"

Den 13 november återvänder Girls Who Print Day Conference med "Fempire". En uppmaning att bygga, styra och äga sin framtid inom print.

FotoJet---2025-11-07T123222.859
Girls Who Print arrangerar ”Fempire”

Läs vidare

Ny UV-färg utan fotoinitiatorer

Flint Groups färgnyhet Flexocure LEAP underlättar vid tryck av livsmedelsförpackningar genom att klara migrationstesterna.

Flintx
Ny UV-färg utan fotoinitiatorer

"Viktigare att realisera idén än att det ska vara ekonomiskt försvarbart"

Med mod som kompass och viljan att tänja på gränser och normer har den grafiska formgivaren Aron Kullander Östling vunnit Formgivningspriset 2025. För Sign&Print berättar han bland annat om arbetet bakom katalogen till konstutställningen Miss Brunnsviken och om den varma relationen till tryck.  

Aron3
”Viktigare att realisera idén än att det ska vara ekonomiskt försvarbart”

ECO3 introducerar allt i ett-vattenflexolösning

Under Labelexpo i Barcelona presenterade ECO3 MAGIS PRO-Eco 300+, en nästa generations allt i ett vattenbaserad processor.

ECO3-MAGIS-PRO-Eco
ECO3 introducerar allt i ett-vattenflexolösning

Gallus Five definierar hybridpressar på ett nytt sätt

Det var i allra högsta grad fullsatt i Heidelberg/Gallus monter på Labelexpo när de presenterade nyheterna, Gallus Five och Gallus Alpha.

Gallus-CEO
Gallus Five definierar hybridpressar på ett nytt sätt