Matsvinnet på världsbasis uppgår till 400 miljarder dollar och 20 miljarder kronor per år i Norge, vilket motsvarar 355 000 ton mat som kastas. Det är bakgrunden till det norska projektet Riktig emballering for redusert matsvinn. Genom att ta fram anpassade förpackningar för olika typer av livsmedel, som både förbättrar kvaliteten och hållbarheten, ska man få konsumenterna att slänga mindre mat.
Projektet leds av Bama, ett norskt företag inom frukt och grönsaker, med stöd av norska forskningsrådet och andra företag inom distribution och dagligvaruhandel. De kommer att arbeta med att ta fram förpackningslösningar för att öka kvaliteten och hållbarheten på livsmedlen samt anpassa dessa till användarens behov.
– Det är sorgligt att över 60 procent av konsumenterna kastar fullt ätbar mat, vilket innebär att var åttonde matkasse slängs. Inom livsmedelsindustrin är svinnet 21 procent och i butikerna 17 procent, säger Anne Marie Schrøder från organisationen Matvett och forsätter:
– Vi måste därför fortsätta ställa krav på inblandade aktörer att de hittar lösningar för att minska svinnet.
Många orsaker till matsvinnet
På frågan om varför det kastas så mycket mat svarar Marit Kvalvåg Pettersen från Nofima forskningsinstitut:
– Anledningarna är många, som exempelvis att datummärkningen har löpt ut, maten är dålig eller har glömts bort i kylskåpet. Vi köper också för stora förpackningar, lagar för stora portioner och kastar alla matrester. Här kan förpackningar som bevarar och gör att vi kastar mindre mat göra stor nytta.
– Vi måste se till att maten är korrekt märkt. Konsumenterna måste få veta att livsmedlet ofta har en längre hållbarhet än utgångsdatum. Det är viktigt att livsmedelsföretag använder förpackningar, som både säkrar kvaliteten och har korrekt information till köparen. Det finns också många ensamhushåll i Norge och mindre förpackningsstorlekar för dessa bidrar till att minska matsvinnet, säger Anne Marie Schrøder.
Etiketten viktig
– Etiketten har utvecklats från en enkel informationsbärare till en viktig kanal för marknadsföring. Samtidigt som etiketten väcker kundens uppmärksamhet är den fortfarande en viktig informationsbärare. Etiketten visar innehåll, hur produkten ska användas, hållbarhet, lagring och serveringstips etcetera. Det är viktigt med information att maten också kan ätas efter bäst före datum om den förvaras på rätt sätt. Bäst före är inte samma som dålig efter, säger Annett Malmo och fortsätter:
– Etiketten kan också användas till att återförsluta förpackningen. Förpackningen blir inte tät till 100 procent men innehållet hålls på plats så att det inte behöver packas om vilket förbättrar hållbarheten eftersom produkten ligger kvar i den ursprungliga förpackningen.