Metsä Board på CDP:s A-lista för vattenhushållning

metsahusum

Av 607 globala företag, som redovisade sin vattenhushållning, hamnade bara 24 företag på A-listan, där Metsä Board är den enda papper- och kartongproducenten. Metsä Board erkänns av CDP som en global ledare, genom sina aktiviteter och strategier, för att på ett hållbart sätt använda vatten. Det är andra året i rad som Metsä Board får plats på CDP Water A List.

CDP är en internationell, icke vinstdrivande organisation med kontor och lokala partners i över 50 länder. Målet är att påverka företag, städer, regioner och stater till förbättrad miljö inom klimat, vatten, logistik, skog och städer. De publicerar listor på företag varje år som uppfyller CDP:s krav. Målet är, bland annat, att underlätta för investerare att satsa på företag med en miljömässigt bra profil.

espoo_mika_joukio2

Mika Joukio, koncernchef Metsä Board.

– Vi är mycket glada att vi återigen förtjänat att placeras på CDP Water A List som de bästa företagen i världen när det gäller att hushålla med vatten, säger Mika Joukio, koncernchef.

– Metsä Boards bruk finns i ett av de vattenrikaste områdena i världen. Trots det använder vi vatten så sparsamt och effektivt som möjligt och vi söker ständigt nya vägar att reducera vår förbrukning. Vi använder endast ytvatten i produktionen och cirka 98 procent återgår efter rening till naturen. Minskad vattenanvändning förbättrar samtidigt vår energi- och produktionseffektivitet.

Metsä Board är tillverkare av falskartong och vit liner av första fiber i åtta olika enheter i Sverige och Finland. 2015 uppgick bolagets försäljning till två miljarder euro och antalet anställda var cirka 2600. Det svenska pappersbruket i Husum producerar fals- och linerkartong på första fibrer, som bland annat används till livsmedelsförpackningar. Metsä Board Husum har 750 anställda.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Insteg till uv-gel

Henrik Åkerman var glad att få visa nya Colorado 1630 i Canons monter. Med den här instegsmodellen av uv-gel tekniken hoppas företaget nå en bredare publik. Precis som sina större syskon så erbjuder den möjligheten att mixa glansigt och matt tryck i samma bild. Och uv-torkningen gör att trycket kan levereras direkt till kund.

Publicerat av: