Metsä Board på CDP:s A-lista för vattenhushållning

PUBLICERAD: 24 november 2016
UPPDATERAD: 24 november

metsahusum

Av 607 globala företag, som redovisade sin vattenhushållning, hamnade bara 24 företag på A-listan, där Metsä Board är den enda papper- och kartongproducenten. Metsä Board erkänns av CDP som en global ledare, genom sina aktiviteter och strategier, för att på ett hållbart sätt använda vatten. Det är andra året i rad som Metsä Board får plats på CDP Water A List.

CDP är en internationell, icke vinstdrivande organisation med kontor och lokala partners i över 50 länder. Målet är att påverka företag, städer, regioner och stater till förbättrad miljö inom klimat, vatten, logistik, skog och städer. De publicerar listor på företag varje år som uppfyller CDP:s krav. Målet är, bland annat, att underlätta för investerare att satsa på företag med en miljömässigt bra profil.

espoo_mika_joukio2
Mika Joukio, koncernchef Metsä Board.

– Vi är mycket glada att vi återigen förtjänat att placeras på CDP Water A List som de bästa företagen i världen när det gäller att hushålla med vatten, säger Mika Joukio, koncernchef.

– Metsä Boards bruk finns i ett av de vattenrikaste områdena i världen. Trots det använder vi vatten så sparsamt och effektivt som möjligt och vi söker ständigt nya vägar att reducera vår förbrukning. Vi använder endast ytvatten i produktionen och cirka 98 procent återgår efter rening till naturen. Minskad vattenanvändning förbättrar samtidigt vår energi- och produktionseffektivitet.

Metsä Board är tillverkare av falskartong och vit liner av första fiber i åtta olika enheter i Sverige och Finland. 2015 uppgick bolagets försäljning till två miljarder euro och antalet anställda var cirka 2600. Det svenska pappersbruket i Husum producerar fals- och linerkartong på första fibrer, som bland annat används till livsmedelsförpackningar. Metsä Board Husum har 750 anställda.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)