Heidelberg satsar på nytt teknikcentrum

heidelberg3c

 

Trots de ekonomiska problemen under de senaste åren har Heidelberg aldrig skurit i sin forskningsbudget. Företaget satsar nu 50 miljoner euro på ett nytt teknikcentrum i anläggningen Wiesloch-Walldorf. År 2018 kommer det att finnas cirka 1 000 arbetsplatser på centret.

Vid sidan av traditionellt offsettryck, är digitaltrycket en del av framtiden som också garanterar sektorn fortsatt tillväxt. Grafiska industrin kräver i dag nya lösningar när det gäller tillämpning och styrning, som exempelvis flexibelt och personifierat tryck i extremt korta serier. Heidelberg har bland annat färdiga industriella lösningar för tryckning på tredimensionella föremål i olika material.

I dag är kundernas tryckpressar uppkopplade mot Heidelberg vilket skapar nya tjänster, man erbjuder till exempel support samtidigt som kunderna kan beställa förbrukningsvaror och reservdelar i realtid. Industri 4.0 är en viktig del i Heidelbergs nya satsning.

Redan i dag har Heidelberg 250 anställda som är specialister på mjukvara. Utöver de traditionella kompetensområdena, har företaget också börjat anställa kemister eftersom man utvecklar och producerar egna, miljövänliga tryckfärger för många olika tillämpningar.

– Vi valde medvetet Baden-Württemberg, eftersom anläggningen kombinerar utmärkt miljö med högt kvalificerade experter, betonar Rainer Hundsdörfer, Heidelbergs vd och fortsätter:

– En mycket modern och framtidsinriktad arbetsmiljö, utformad för att stödja tvärvetenskapliga och tvärfunktionella utvecklingsprocesser, skapas i Wiesloch-Walldorf.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: 

Världslanseringen kom på mässan

Canon släpper en ny serie flatbäddsskrivare för rigida material. Det handlar om Océ Arizona 1300 där man första gången valt att köra på led-härdningsteknik för att ytterligare öka produktiviteten. Besökarna på Sign&Print Scandinavia blir först i världen att se maskinen demonstreras live.

Publicerat av: