3D-printad pop up-butik

PUBLICERAD: 19 december 2016
UPPDATERAD: 19 december

louisvuitton1

3D-specialisten Omus i Australien har använt sig av sin nya Massivit 1800 för att skapa vad de tror är världens första 3D-printade pop up-butik. Butiken är nio meter bred, tio meter lång och 2,7 meter hög och tog 18 dagar att framställa.

Det är för modevarumärket Louis Vuitton som butiken tagits fram, och den står nu i Sydneys Westfield shopping-center.

Uppdraget de fick av varumärket var att skapa en megastruktur som skulle dra uppmärksamheten till premiären av Louis Vuittons nya herrkollektion.

louisvuitton2– Efter att ha mottagit designbriefen, behövde vi huvudsakligen producera en visuellt slående, strukturellt hållbar marknad som kunde uthärda ihållande användning i en hektisk offentlig miljö – och på rekordtid. Med tanke på komplexiteten i designen och den korta handläggningstiden, var 3D-print verkligen den enda hållbara produktionsmetoden som fungerade för oss, säger Robert Grosso, delägare av Melbourne-baserade Omus.

Med hjälp av en annan Massivit-kund, Composite Images, skapade två Massivit-skrivare 30 ihåliga paneler som skulle fungera som butikens väggar. Omus placerade sedan ”revben” i varje panel för att försäkra sig om att de kunde hålla upp vikten av den 243 kvadratmeter stora strukturen. Hela butiken täcktes sedan in i självhäftande kromad spegel-vinyl.

Senaste nytt

Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Fujifilm är tillbaka på FESPA och visar upp sina senaste lösningar för storformatutskrifter.

FUJ16_HS3000
Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Spandex anordnar ett kostnadsfritt webbinarium om Framtidens textillösningar för tryck. I fokus står bland annat frågor som kommande trender och hållbarhet.

1000x500px-S&P-artikel-webinar
Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Epson avtäcker ny skyltskrivare

Tillverkaren satsar på personalisering och mer hållbart textiltryck på Fespa. De kommer också avtäcka en helt ny skyltproduktionsskrivare.

SC9100
Epson avtäcker ny skyltskrivare

Nio tips på vad du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står för dörren och det är alltid spännande att se i vilken riktning leverantörerna har valt för att styra sin utveckling. Sign&Print har plockat ut nio intressanta nyheter på årets mässa.

Fespa kollage
Nio tips på vad du kan se på Fespa

Läs vidare

Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Fujifilm är tillbaka på FESPA och visar upp sina senaste lösningar för storformatutskrifter.

FUJ16_HS3000
Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Epson avtäcker ny skyltskrivare

Tillverkaren satsar på personalisering och mer hållbart textiltryck på Fespa. De kommer också avtäcka en helt ny skyltproduktionsskrivare.

SC9100
Epson avtäcker ny skyltskrivare

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-serie med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Genom att köpa trasiga grafiska maskiner och reparera dem har Broder Tryck vuxit till ett tryckeri att räkna med. Med sin nya storformatsskrivare från Mutoh har tryckeriet för första gången investerat i en helt ny maskin.

Broder Tryck DSC_8390
Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh