3D-specialisten Omus i Australien har använt sig av sin nya Massivit 1800 för att skapa vad de tror är världens första 3D-printade pop up-butik. Butiken är nio meter bred, tio meter lång och 2,7 meter hög och tog 18 dagar att framställa.
Det är för modevarumärket Louis Vuitton som butiken tagits fram, och den står nu i Sydneys Westfield shopping-center.
Uppdraget de fick av varumärket var att skapa en megastruktur som skulle dra uppmärksamheten till premiären av Louis Vuittons nya herrkollektion.
– Efter att ha mottagit designbriefen, behövde vi huvudsakligen producera en visuellt slående, strukturellt hållbar marknad som kunde uthärda ihållande användning i en hektisk offentlig miljö – och på rekordtid. Med tanke på komplexiteten i designen och den korta handläggningstiden, var 3D-print verkligen den enda hållbara produktionsmetoden som fungerade för oss, säger Robert Grosso, delägare av Melbourne-baserade Omus.
Med hjälp av en annan Massivit-kund, Composite Images, skapade två Massivit-skrivare 30 ihåliga paneler som skulle fungera som butikens väggar. Omus placerade sedan ”revben” i varje panel för att försäkra sig om att de kunde hålla upp vikten av den 243 kvadratmeter stora strukturen. Hela butiken täcktes sedan in i självhäftande kromad spegel-vinyl.