Stora flexibla bildskärmar – nästa designprodukt?

PUBLICERAD: 13 januari 2017
UPPDATERAD: 13 januari


flexenablepenna

Det engelskbaserade företaget Flexenable har utvecklat en 12,1 tums, böjbar OLCD-bildskärm (organic liquid crystal display). Bildskärmen är helt fri från glas, med organiska transistorer på en flexibel plastfilm. Tjockleken på 0,3 millimeter är en fjärdedel och vikten bara en tiondel jämfört mot motsvarande LCD-bildskärmar av glas. Frånvaron av glas gör också dessa mer hållbara.

– Glasbaserade LCD-bildskärmar kan inte motsvara de krav som ställs i dag på tjocklek, robusthet och formbarhet som vi ser inom många sektorer, som fordons- och hem- och bärbar elektronik. Med formbara bildskärmar blir det möjligt för företag att designa helt nya lösningar på produkter som inte är möjliga i dag. Med utvecklingen av en 12,1 tums, böjbar OLCD-bildskärm visar vi att detta är möjligt, säger Chuck Milligan, vd för Flexenable.

flexenable2

Tekniken att framställa flexibla OLCD-bildskärmar är billig och kan göras i befintliga produktionslinjer för LCD-skärmar. Flexibla, formbara bildskärmar öppnar möjligheter att integrera dessa nya lösningar, som exempelvis formade instrumentpaneler eller att eliminera blinda ytor i sidostolparna på bilar. Tekniken är skalbar, vilket också gör det möjligt att ta fram rundade, stora elektroniska skärmar för digital skyltning.

Läs vidare

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Agfa klättrar högre med nya Anapurnan

Ett betydande steg framåt när det gäller både hastighet och utskriftskvalitet. Så beskriver Agfa den nästa generationen av storformatshybriden Anapurna som visas under Fespa.
Anapurna-H3200 webb

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Agfa och EFI inleder samarbete: "En milstolpe"

Agfa och EFI meddelar att de ingått ett strategiskt partnerskap. Genom att samarbeta ska de två jättarna inom inkjet kunna dra fördel av varandras spetskompetenser samt driva utveckling och innovation.
EFI Agfa 2

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland