Göteborgstryckeriet stärker upp inom förpackningstryck

PUBLICERAD: 15 mars 2017
UPPDATERAD: 14 november
Göteborgstryckeriet har köpt Emko och Maria Iversén och Magnus Iversén ser en stark framtid, speciellt med uv-tryck på obestruket papper.

Under de senaste åren har Göteborgstryckeriet gjort en medveten satsning på förpackningstryck. Bland annat har de tre offsetpressar med uv-färg och ett par HP Indigo-pressar för digitaltryck.

I somras köpte de också företaget Emballagekontakt (Emko) i Mölndal och har därmed kommit över en stor marknad för displayprodukter.

– Emko har en jättefin fabrik på 6 000 kvadratmeter. Det finns ingen bättre i regionen, konstaterar Göteborgstryckeriets vd Magnus Iversén.

På några år har Göteborgstryckeriet lyckats skapa en marknad inom det segment som ligger något under de stora förpackningstryckerierna, vilka många gånger haft svårt att anpassa sig till en marknad med fler och kortare serier.

– Vårt affärsområde box och display växer hela tiden. Vi konsoliderar nu ihop det med Emko. Med de 30 miljoner omsättning vi får därifrån så landar affärsområdet på 50 miljoner i omsättning, säger Magnus Iversén och fortsätter:

– Det vi köpte var framför allt kompetens. Vi har fått en jättefin produktionsanläggning, men framför allt har vi fått in jättefina människor som har branschkunskap. Vi kan också lägga till ytterligare produktionsmetoder som är attraktiva för marknaden. Det kan vara ännu vassare produkter som klädda boxar, vilket ingen tillverkar i Sverige i dag.

Avancerade förpackningar är inget som Göteborgstryckeriet ryggar för.

Maria Iversén är marknadschef på Göteborgstryckeriet och den som analyserar marknaden. Hon konstaterar:

– Tidigare köptes förpackning av inköpsavdelningen, men nu är marknadsavdelningen allt mer involverad. Förpackningen ska kommunicera varumärket och det kommer mycket fler krav.

– Förpackningarna ska vara matta och på obestruket papper. Man vill inte ha glättade uv-lackade förpackningar med fyrfärgstryck. Nu vill man ha materialitet. Vi gör mycket handpåläggning på originalmaterialet också. Vill man ha den kvalitet som vi kan leverera, så krävs det en del av originalen, fortsätter hon.

Som utvald samarbetspartner till Guldägget fick Göteborgstryckeriet visa vad de går för på förpackningssidan.

Maria Iversén berättar sedan om de möjligheter som öppnar sig när man kan diskutera värde med en marknads-avdelning istället för bara pris med en inköpare.

– Vi tar bland annat visst material från utlandet. I Takeo i Japan har de unika kollektioner, som det inte finns något i närheten av i Sverige. Men vi är också det tryckeri som köper mest effektpapper, både av Papyrus och Antalis.

– Vi har en stark känsla för trycksaken. Perfektionen. Kunderna vi jobbar med uppskattar detta. Vi följer med kunden så att både förpackningen och trycksakerna lirar med varandra, förstärker varumärket och lyfter fram produkten. De kunder som lägger pengar på trycksaker kan likväl göra det på ett bra sätt och få en riktigt bra produkt.

Som förklaring till att de numera inte gör vepor med öljetter som monteras på väggar säger Magnus Iversén att risken är att man blir för bred.

– Vi försöker att fokusera och jobba med tryck och förpackning – och nu med display. Vi har fått bra flöde till våra båda Indigo-pressar, som går i tvåskift, medan tryckeriet går i treskift.

Snittupplagan är på 5 700 exemplar, så Göteborgstryckeriet har den ovanliga situationen att medelupplagan stiger. Inte minst drivs det av att de är så starka på obestruket papper. Där har de kunder i bland annat England, berättar Magnus Iversén avslutande.

Göteborgstryckeriet har nu vuxit till 250 miljoner i omsättning och de tre Komori uv-offsetpressarna kör dygnet runt.

Läs vidare

Orafol ska producera klimatskyddsfilm

Orafol har köpt en andel i den belgiska specialfilmsproducenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med målet att ta över 100 procent av företaget under de kommande åren.
orafol_01 (1)

Så många fler utställare och besökare deltog på Scanpack

Norra Europas ledande förpackningsmässa lockade i år både fler besökare och utställare än senast.
IMGL5020

Logistikjätte för tryckt kampanjmaterial flyttar

Stockholmsbolaget ÅJ Distribution, en av landets ledande logistikleverantörer för marknadsmaterial, flyttar till en ny modern fastighet.
FotoJet---2024-10-30T143302.583

Ny operativ chef ska få Scandraft på banan igen

Bolaget har brottats med stora utmaningar efter sammanslagningen med Signcom och ägaren Igepa.
IMG_1619r

Senaste nytt

Lyckad norsk-svensk union

Printagon Graphics startade 2013 av några tidigare anställda vid Aller Tryck och JMS som såg en framtid för det anrika veckotidningstryckeriet och ett behov av rotationstryck i Sverige. Sedan dess har det varit både upp- och nedturer.
Printagon 3

Orafol ska producera klimatskyddsfilm

Orafol har köpt en andel i den belgiska specialfilmsproducenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med målet att ta över 100 procent av företaget under de kommande åren.
orafol_01 (1)

Summa lovar ökad precision i skärningen av textil

Summa lanserar L1810 Gen 2.6 som är en laserskärare för textila applikationer. Den riktar sig till användare som har höga volymer och kräver hög precision i skärningen.
Summa 1

Så många fler utställare och besökare deltog på Scanpack

Norra Europas ledande förpackningsmässa lockade i år både fler besökare och utställare än senast.
IMGL5020