Danagård Lithos självförsörjande el garanterad

PUBLICERAD: 27 mars 2017
UPPDATERAD: 27 mars
Genom ägarandelar i vindkraftsparken i Påboda (bilden) samt i Bolstad och Stenkulla producerar Danagård Litho årligen 2,3 miljoner kWh – mer än dubbelt så mycket som de själva förbrukar.

Danagård Litho har varit självförsörjande på el sedan 1994, men nu har den ansökan om ursprungsgarantier de skickat in beviljats av Energimyndigheten. Det betyder att all den el som används räknas av mot den el som produceras i de egna vindkraftverken.

– Vi vill ligga i framkant och erbjuda våra kunder det bästa och mest miljövänliga sättet att producera trycksaker. Därför är det viktigt att kunna garantera att den el vi använder är förnybar och inte överskrider den mängd som vi själva producerar i våra vindkraftverk, säger Peter Hjelm, vd på Danagård Litho.

Företaget skriver att de i dag producerar mer än dubbelt så mycket el som de använder genom delägarskap i tre vindkraftsparker.

– Branschen har varit drivande när det gäller utvecklingen av miljövänligt papper, men det går att göra mycket mer. Smartare hantering, effektivare logistik och inte minst energisnålare maskiner som drivs med förnybar el gör stor skillnad när det gäller det totala miljövärdet, säger Peter Hjelm, och fortsätter:
– Det finns ingen anledning att använda något annat än förnybar el. För oss är det dessutom en bra affär att investera i en egen anläggning med tanke på det låga ränteläget. En annan stor fördel är att vi på förhand vet hur hög vår energikostnad kommer att vara, säger Peter Hjelm.

Han menar dessutom att intresset från kunderna ökar.

– Alla är i dag medvetna om att vi måste ställa om och minska vår belastning på miljön. Vi vill visa att det är möjligt och dessutom lönsamt.

Läs vidare

Antalis lyfter den heta PVC-frågan

Antalis har tagit fram ett white paper om PVC-plastens vara eller inte vara. Syftet är att kunna hjälpa kunderna med den svåra frågan när det är lämpligt att använda PVC och när PVC-fria alternativ är bättre.
Antalis guide

Möjligt möta krav på hållbarhet utan höjda priser

Fespas medlemmar vittnar om stark efterfrågan på miljövänliga produkter. En majoritet menar att de kan möta de gröna kraven utan prisjusteringar. Dessutom har de företag som höjt priserna inte minskat försäljningen. Det är några av huvudresultaten som nu presenterats från Fespas kommande rapport Print Census 2023.
FotoJet-(9)

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Papyrus visade upp wrappingfolier och ny canvas av plast från haven

Papyrus som riktar sig till hela den grafiska branschen visade bland annat upp sina wrappingfolier  som tagits fram efter intervjuer med användare. De visade också en canvas av återvunnen plast från haven.
F4725B8D-C27F-464C-A8DD-2F9F1652B6E6

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland