Starka siffror för Exakta Print

Exakta Print uppvisar ett starkt ekonomiskt resultat och i sommar väntar en större maskininvestering. Även Tryckfolket som ingår i koncernen införlivade sina förväntningar.

Ett av Sveriges största grafiska företag Exakta Print visar en uppåtgående trend. Omsättningen för räkenskapsåret 2016 ökade med närmare 12,3 miljoner kronor jämfört med föregående år. Rörelseresultatet steg från 10,8 till 15,1 miljoner kronor. De omsatte därmed 212,1 miljoner kronor vid årets slut. Verksamheten består av digital- och offsettryckeri samt omfattande digitala kommunikationstjänster. På fem år har företaget närmast fördubblat soliditeten. Från 17 procent till 35 procent år 2016.

Exakta Group skriver i sin årsredovisning att de är medvetna om den rådande sjunkande marknaden, men tanken är ändå att tillväxten ska fortsätta under 2017 genom att ta fler marknadsandelar. Med trenden inom hela EU att upplagorna sjunker, och att tryckta produkter i större omfattning går över till digitala medier så ser skriver företaget att deras utmaning ligger i att bli ett naturligt val för kunderna oavsett i vilken form kommunikationen ska publiceras.

Vidare har Exakta Group fattat beslut om att göra en större maskininvestering under sommaren. Och fusionen med systerbolaget Tryckfolket i Malmö väntas även gå i lås under året. Tryckfolket ökar å sin sida en nettoomsättning på 77,4 miljoner kronor. En ökning med drygt 6,1 miljoner kronor jämfört med året innan. Rörelseresultatet steg med omkring 7,3 miljoner kronor. Årets resultat motsvarade förväntningarna enligt företaget som inte gjorde några större investeringar under fjolåret.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: