Parajett tillsammans med Need Insights bjöd in till frukostseminarie om Eye tracking – en metod för att mäta och följa ögonrörelser vilket kan ge en förståelse och skjuts till marknadsföringen.
Föreläsaren Jason McMillion är grundare av företaget Need Insights. Under fredagsmorgonen fanns han på plats på Malmö centralstation tillsammans med Parajett för att berätta om företagens genomlysning på området Eye tracking. Hur denna metod kan användas för att förbättra kommunikation på både analoga och digitala plattformar.
– Eyetracking är en metod för att mäta ögonrörelser och fokusområden, säger Jason Mcmillion och berättar att man med hjälp av avancerade kameror spårar ögonrörelser med mycket hög noggrannhet. På så vis kan man använda den registrerade informationen för att exempelvis mäta effektiviteten av marknadsföring. Vad som är mest tilltalande i en kampanj, i en trycksak eller ett digitalt utskick.
Något som hela tiden återkom under föreläsningen var vikten av ett tilltalande bildspråk. Mcmillion påtalade under sitt föredrag att ett vanligt misstag man ofta gör att man är otydlig i vem som är avsändare av en annons. Till exempel kan budskapet vara tydligt men ändå framgår det inte riktigt vem avsändaren är. På grund av den enkla anledningen att man har felplacerat sin logotyp.
Parajett är ett familjeägt tryckeriföretag som på senare år även erbjuder digitala lösningar.