Eye tracking – ett vapen i marknadsföring

PUBLICERAD: 2 maj 2017
UPPDATERAD: 14 november
Jason McMillion på Need Insights berättade om ögats rörelsemönster. På bilden ses en karta från en Eye tracking-analys där punkterna visar hur människor interagerar på en sajt.

Parajett tillsammans med Need Insights bjöd in till frukostseminarie om Eye tracking – en metod för att mäta och följa ögonrörelser vilket kan ge en förståelse och skjuts till marknadsföringen.

Per Larsson, försäljningschef på Parajett visar hur det kan se ut när man utför en Eye tracking-analys.

Föreläsaren Jason McMillion är  grundare av företaget Need Insights. Under fredagsmorgonen fanns han på plats på Malmö centralstation tillsammans med Parajett för att berätta om företagens genomlysning på området Eye tracking. Hur denna metod kan användas för att förbättra kommunikation på både analoga och digitala plattformar.

– Eyetracking är en metod för att mäta ögonrörelser och fokusområden, säger Jason Mcmillion och berättar att man med hjälp av avancerade kameror spårar ögonrörelser med mycket hög noggrannhet. På så vis kan man använda den registrerade informationen för att exempelvis mäta effektiviteten av marknadsföring. Vad som är mest tilltalande i en kampanj, i en trycksak eller ett digitalt utskick.

Något som hela tiden återkom under föreläsningen var vikten av ett tilltalande bildspråk. Mcmillion påtalade under sitt föredrag att ett vanligt misstag man ofta gör att man är otydlig i vem som är avsändare av en annons. Till exempel kan budskapet vara tydligt men ändå framgår det inte riktigt vem avsändaren är. På grund av den enkla anledningen att man har felplacerat sin logotyp.

Parajett är ett familjeägt tryckeriföretag som på senare år även erbjuder digitala lösningar.

Läs vidare

Förpackningspartnern inom tryck Avisera(r) ny vd

Tobias Olofsson blir ny vd på Avisera AB och efterträder grundaren Peter Lundgren, som den 1 november 2024 lämnar över ledarskapet efter trettiotvå år.
Pressbild-Mariella,-Tobias,-Peter-1200x1200

"En sömnadskund kan gå härifrån med idéer inom DTF eller laser"

Under 2022 förvärvade Scantimagruppen del av ACP Systems. Tillsammans växte affärsområdet inom tillverknings- och märkningsindustrin mellan bolagen. Det har gett starka positiva effekter.
Induktatechnologies3

Matiga maskinnyheter under Marabus öppna hus

Maskinåterförsäljaren Marabu utlovar en dag full med inspiration, innovation och nätverkande under sitt öppna hus i Malmö. 
FotoJet---2024-10-29T111739.913

Så kan förpacknings- och etikettbranschen bli mer hållbar

Xeikon anordnar ett kostnadsfritt webbseminarium "Driving Sustainability Forward" som tar upp de förändringar som måste ske inom etikett- och förpackningsindustrin i kölvattnet av den nya EU-förordningen.
xeikon_webinarx

Senaste nytt

Mark Andys nya digitalpress ska sätta ny industristandard

Mark Andy lanserar nu en digital etikettpress, Digital Series HD HighSpeed 1200. Den sätter en ny industristandard säger man och pekar på att den dubblar hastigheten jämfört med sina föregångare med en upplösning på 1200 dpi, vilket ger en position som den snabbaste smalbanebaserade digitalpressen på marknaden.
MA-HD-Image-768x512x

Förpackningspartnern inom tryck Avisera(r) ny vd

Tobias Olofsson blir ny vd på Avisera AB och efterträder grundaren Peter Lundgren, som den 1 november 2024 lämnar över ledarskapet efter trettiotvå år.
Pressbild-Mariella,-Tobias,-Peter-1200x1200

Slutrensat för Bengans Reklamtryck med DTF-lösning från Mimaki

Bengans Reklamtryck i Eksjö har investerat i en storformatsskrivare och en DTF-skrivare från Mimaki.
– Jag ska inte säga att jag grät men jag var inte långt borta, säger ägaren Bengt Ljunggren som nu slipper det tidsödande pillet med skärtransfer.
FotoJet---2024-09-25T095735.262

"En sömnadskund kan gå härifrån med idéer inom DTF eller laser"

Under 2022 förvärvade Scantimagruppen del av ACP Systems. Tillsammans växte affärsområdet inom tillverknings- och märkningsindustrin mellan bolagen. Det har gett starka positiva effekter.
Induktatechnologies3